Nieuwerkerk hard onderuit tegen beter Swift

In de openingswedstrijd van het zaalseizoen 22/23 heeft Nieuwerkerk 1 met 14-25 verloren van Swift uit Middelburg na een 7-10 achterstand bij rust. Swift was de betere ploeg en pakte binnen een kwartier een 7-1 voorsprong. De laatste tien minuten van de eerste helft waren voor Nieuwerkerk. De ploeg van Tims en Beuk knokte zich terug in de wedstrijd en kwam op 7-9. Na rust bleef het gaatje tussen Nieuwerkerk en Swift tot aan zes minuten voor tijd steeds vier punten. In de slotfase liet Nieuwerkerk het helemaal lopen en schoot Swift zich naar een zeer ruime maar terechte zege.

Na een aantal jaren van weelde zal het dit jaar even wennen zijn in sporthal de Kleine Vink. De afgelopen 5 jaar stonden in het teken van het bestormen van de Nederlandse korfbaltop. Dat zorgde vaak voor een bomvolle sporthal en prachtige korfbalwedstrijden en herinneringen. Dit jaar speelt Nieuwerkerk met haar nieuwe vlaggenschip op het derde niveau van Nederland, dankzij de invoering van de KorfbalLeague 2. Het zal een loodzwaar seizoen worden voor de blauw zwarten en juist daarom had de ploeg zaterdag wel wat meer publiek verdient! Tijdens het veldseizoen was het CKV publiek steeds in grote getalen aanwezig. Zaterdag was het vrij rustig.

Wellicht heeft het te maken met de prachtige livestream van CKV, de wedstrijd is in ieder geval terug te zien via:

Nieuwerkerk 1 – Swift(M) 1 – YouTube

De wedstrijd begon onrustig aan beide kanten. Pas in de 4e minuut was het raak. Sanne Oostinga schoot Swift uit een verlegde vrije bal op 0-1. Daarna ging het hard. Drie minuten later was het 0-4 door goals van Aisja Zuidweg, Dylan Gillissen en Naomi Zuidweg. Het manco van Nieuwerkerk. De ploeg kwam veel te moeizaam tot scoren. Basisheren Matthijs Lansbergen en Manuel Rook ging na 50 minuten met 0 naar de kant en Wouter Wilhelm schoot 1 keer raak. Bart Huijser onttrok zich aan deze aanvallende malaise.

De doelpunten moesten dus komen van de dames en in de 7e minuut was daar de 4-1 van aanvoerster Eva Boeter. Swift ging echter rustig door en schoot raak via Menno Kasse, Naomi Zuidweg en Jord Bezemer. In de 13e minuut een 1-7 achterstand voor Nieuwerkerk dat tegenstander Swift wel over vele schijven zag scoren.

Daarna wel wat verbetering te zien bij CKV. Wederom Boeter en daarna een schot van Bart Huijser, 3-7. De prima spelende Simone Kant schoot Swift naar 3-8, maar in dezelfde minuut scoorden voor Nieuwerkerk Lotte Larooij en Eva Boeter. Toen Bart Huijser niet veel later de 6-8 binnenschoot was Nieuwerkerk helemaal terug in de wedstrijd. Knap. Jord Bezemer onderbrak deze streak van Nieuwerkerk met de 6-9. Een prima wissel van Nieuwerkerk vervolgens, waar de jarige Mika de Ruiter het veld inkwam.

Tijdens zijn zaaldebuut wist hij vrijwel direct op fraaie wijze te scoren, 7-9! Helaas bepaalde de beste speelster van het veld de ruststand op 7-10 (Aisja Zuidweg).

En die dames van Zeeland gingen door na rust. We weten dat TOP uit Arnemuiden goede dames heeft, maar Swift kon er ook wat van. 7-11 door Sanne Oostinga en 7-12 door Simone Kant. Nieuwerkerk bleef een beetje in de wedstrijd door goals van Melissa v.d. Velde en Bart Huijser, maar het gaatje bleef vier goals. Aanvallend was het te pover van Nieuwerkerk. Ook het inbrengen van Nikita Ephraim mocht niet baten. Een kwartier voor tijd schoot Wilhelm zijn eerste bal binnen, 10-13. Als Nieuwerkerk nog wat wilde, dan moest het nu gebeuren. Mika de Ruiter werd daarom wederom in de ploeg gebracht. Dit keer zonder succes.

Jord Bezemer en Sanne Oostinga schoten Swift naar 10-15. Nieuwerkerk deed weer wat terug door drie damesgoals: de vierde van Boeter, een strafworp van Ephraim en een schot van Tessa van Dijk. Maar dat Swift ging winnen dat was 6 minuten voor tijd wel duidelijk op 12-16.

Helaas liet Nieuwerkerk het in de slotfase lopen en kon Swift nog wat gas geven. De ploeg schoot uit alle hoeken en standen raak en liep uit naar 13-22. Lotte Larooij onderbrak het Zeeuwse doelpuntenfestijn met de 14-22 en Nieuwerkerk miste nog een strafworp. Het slotakkoord was voor Swift met maar liefst drie treffers in de slotminuut. Daardoor een wel erg grote nederlaag voor Nieuwerkerk.

Niet te lang treuren. Opstaan en weer doorgaan, dat zal het motto zijn deze week op de training, waarbij met name de heren op zoek moeten naar hun schot!

Doelpunten Nieuwerkerk: Eva Boeter 4, Bart Huijser 3, Lotte Larooij 2, Mika de Ruiter 1, Nikita Ephraim 1, Wouter Wilhelm 1, Melissa v.d. Velde 1 en Tessa van Dijk 1

Doelpunten Swift: Aisja Zuidweg 5, Sanne Oostinga 4, Dylan Gillissen 4, Simone Kant 3, Jord Bezemer 3, Naomo Zuidweg 3, Menno Kasse 2 en Joren Gillissen 1