Verrassende zege voor CKV Nieuwerkerk

Afgelopen november kwam Swift (M) naar de Kleine Vink. Nieuwerkerk had het zwaar en kwam vooral in de begin- en eindfase tekort. Het verloor toentertijd terecht van een beter Swift (M), eindstand 14-25.

Hoe anders was dit afgelopen weekend. Een gretig en goed Nieuwerkerk 1 wist een 2-0 achterstand om te zetten naar een 9-12 ruststand. Na de rust stond Nieuwerkerk telkens aan de goede kant van de scoren en wist het te winnen met 19-21.

Nieuwerkerk begon in de aanval met Mathijs Lansbergen, Wouter Wilhelm, Tessa van Dijk en Melissa van der Velde. In de verdediging bij Nieuwerkerk begonnen Bart Huijser, Mika de Ruiter, Lotte Larooij en Eva Boeter.

Nieuwerkerk begon de wedstrijd met slechte schoten en weinig aanvallende impulsen. Swift (M) kon hierdoor snel uitlopen naar een 2-0 voorsprong. Zou het dan weer zo gaan als in november?

Bart Huijser en Mika de Ruiter dachten hier anders over en trokken de stand met twee doorloopballen weer gelijk.

Wouter Wilhelm met twee verre schoten zorgde voor 2-3 en 2-4. Aan de andere kant Jord Bezemer met een knap afstandsschot, 3-4. Lotte Larooij direct met het antwoord van afstand 3-5. Swift (M) trok de stand snel weer gelijk maar daarna was het Nieuwerkerk dat de lakens uitdeelde. Met een mooie one-hander, onder druk van de schotklok, scoorde Bart Huijser. Het daaropvolgende schot van Lotte Larooij zorgde voor een gaatje van twee.

Wouter Wilhelm, met zijn 3e voor rust, zorgde voor een 6-8 tussenstand. Hierna een iets mindere fase in de wedstrijd. Beide teams kwamen lastig tot spel en de afronding liet even op zich wachten. Mika de Ruiter had het aanvallend lastig tegen Menno Kassen ondanks de vele rebounds van Bart Huijser tegen Joren Gillissen. Aan de andere kant kwamen Jord Bezemer en Naomi Zuidweg lastig tot scoren. Uiteindelijk zorgde Eva Boeter voor de 7-9 waarna Tessa van Dijk voor het eerste gaatje van drie zorgde.

Bart Huijser met het 11e doelpunt voor Nieuwerkerk. Melissa van der Velde, haar enige maar zeer belangrijke doelpunt,zorgde ervoor dat Nieuwerkerk met een 9-12 kon gaan rusten.

Direct na rust zorgde Joren Gillissen voor een goede start voor Swift (M) door direct van afstand raak te schieten. Lotte Larooij en Mika de Ruiter (vrije bal) zorgde voor het eerste gaatje van vier.

Hierna deed Swift wat terug. Nieuwerkerk kwam aanvallend enkele minuten lastig tot scoren. Menno Kassen en Aisja Zuidweg schoten Swift (M) weer op twee punten, 12-14 met nog 15 minuten te spelen.

Na een knappe doorbraak van Mika de Ruiter zorgde Bart Huijser achter de korf voor de 12-15. Aan de andere kant direct Jord Bezemer met de 13-15. Swift (M) maakte de aansluitingstreffer waarna Wouter Wilhelm weer voor een gaatje van twee zorgde. Nog 12 minuten te spelen.

Wat hierna volgde was een belangrijke rol voor de A-junior(!!) Bas van Schaik. Hij kwam in het veld voor Mika de Ruiter, die uitstekend werd verdedigd door Menno Kassen. Van Schaik zou een belangrijke rol op zich nemen en schoot Nieuwerkerk meteen naar een gaatje van drie.

Door goals van Wouter Wilhelm en Mika de Ruiter, zijn 3e van de avond, wist Nieuwerkerk dit gaatje van twee te behouden tot de laatste 4 minuten, 17-19.

Wouter Wilhelm zorgde met een prachtige buzzerbeater, zijn 6e van de avond, voor de bevrijdende 17-20. Swift (M) leek gebroken maar Nieuwerkerk verzuimde om het beslissende gaatje van 4 te maken. Hierdoor kon Swift (M) nog een laatste keer aanhaken. Aisja en Naomi Zuidweg, gehele wedstrijd goed verdedigd door Lotte en Tessa, werden in de aanval bij elkaar gebracht wat moest zorgen voor een slotoffensief aan de kant van Swift (M). Met nog een kleine 2 minuten op de klok schoot Jord Bezemer de aansluitingstreffer binnen 19-20. Swift (M) kreeg kansen op de gelijkmaker maar mede door uitstekende verdedigende rebounds van Lansbergen en van der Velde konden ze niet vaak herhalen. Aan de andere kant was het van Schaik, weer ingevallen voor Mika de Ruiter, met de bevrijdende 19-21 en was de wedstrijd beslist. Een feest in sporthal de Sprong waar de overwinning samen met de meegereisde ouders en Nieuwerkerk 3, speelde eerder op de dag tegen Swift(M) en wisten ook te winnen, werd gevierd. Een uitstekende overwinning in Zeeland.

Door de overwinning op Swift (M) stijgt Nieuwerkerk naar de 5e plek in de poule met zeven punten en doet het hele goede zaken in strijd om handhaving. Doordat de onderste ploegen in de poule niet wisten te winnen heeft de ploeg nu een belangrijk gaatje van drie punten op Odik, De Meeuwen en vijf op Pernix.

Volgende week kijken of Nieuwerkerk in staat is om een definitief gat te slaan met de degradatie zone, tegen de nummer drie in de poule DOS(W), om 19:00 in de Kleine Vink. In de uitwedstrijd wist Nieuwerkerk daar nog een punt te stelen.

De hoogtepunten van de wedstrijden zijn tegenwoordig ook te volgen via de Instagram stories van CKV Nieuwerkerk!(@ckv.nieuwerkerk)

Doelpunten: Wouter Wilhelm 6, Bart Huijser 4, Mika de Ruiter 3, Lotte Larooij 3, Bas van Schaik 2, Tessa van Dijk 1, Melissa van der Velde 1, Eva Boeter 1