Schotloos Nieuwerkerk ten onder bij DeetosSnel

In een zeer warm Dordrecht liep CKV Nieuwerkerk zaterdag tegen de tweede nederlaag op rij aan in de Ereklasse. DeetosSnel was na een 8-4 ruststand met 13-9 te sterk. Nieuwerkerk was aanvallend machteloos en kwam slechts tot 9 treffers (10%). Dan kan je goed verdedigen, en dat deed Nieuwerkerk zeker, maar daarmee ga je niet winnen. En toch had het Nieuwerkerks publiek vijf minuten voor tijd nog wel hoop op 10-8 en 11-9. Tevergeefs. Complimenten voor de strijdlust van Nieuwerkerk.

In Dordrecht koos Nieuwerkerk voor een aanvallend herenkwartet. Aanvoerder Bart Huijser zat daardoor op de bank en Nathan Marck stond naast Kenneth de Ronde. De aanvallende intenties ten spijt: Nieuwerkerk zou de hele wedstrijd heel moeizaam tot scoren komen. De vier basisdames van CKV scoorden zelfs helemaal niet. Uit 93 kansen wist Nieuwerkerk slechts 9 keer te scoren.

Aan de andere kant stond het verdedigend wel goed. Daar koos Nieuwerkerk juist voor een vertragende tactiek en daar had DeetosSnel moeite mee. En daar was het juist weer heel goed wat de CKV dames lieten zien tegen de goede Dordtse dames. Het verschil was dat DeetosSnel desondanks wel tot 8 damesdoelpunten kwamen.

In de beginfase ging het nog gelijk op. Nieuwerkerk beantwoordde de snelle 1-0 en 2-1 met goals van Van der Weide en Marck. Na de 3-2 van DeetosSnel was het wederom captain Van der Weide van dichtbij voor de 3-3. Kenneth de Ronde zette Nieuwerkerk zelfs op een 3-4 voorsprong. Daarna was het over met de Nieuwerkerkse productie in de eerste helft. 18 minuten geen goals meer. En dat is heel magertjes.

DeetosSnel nam de wedstrijd over door onder meer twee mooie schoten van Quinty de Kroon onder grote druk en twee goals van Mats van Gemert. Ruststand 8-4.

In de tweede helft was het niet veel beter. Het was geen aantrekkelijke wedstrijd voor het publiek. Dat publiek kon gelukkig wel van het zonnetje genieten. DeetosSnel kon over het algemeen langer aanvallen maar onder druk van Nieuwerkerk ging er ook bij de Dordtenaren veel mis.

Met zijn derde goal (dit keer vanaf de stip) zette Van der Weide Nieuwerkerk op 8-5. DeetosSnel scoorde toen ook weer. Daarna eindelijk een afstandstreffer uit handen van De Ronde (9-6). Na de 10-6 schoten invallers Lotte Larooij en Bas van Schaik Nieuwerkerk naar 10-8.

Met nog bijna 10 minuten te spelen was er van alles mogelijk. DeetosSnel naar 11-8 maar via Nathan Marck gelijk 11-9. Nog vijf minuten. Die fase speelde DeetosSnel goed uit en wist zelfs nog twee keer te scoren door invallers Nout van der Wal en Stephanie van Geffen.

Een verdiende 13-9 zege voor het team van Leon Simons en Jan van Essen. De inzet van Nieuwerkerk was prijzenswaardig. De ploeg heeft er hard voor gewerkt en weet waar het aan lag.

Over twee weken de return tegen DeetosSnel op zaterdag 25 mei.