Puntendeling Nieuwerkerk in ’s Gravenzande tegen ONDO (15-15)

Zaterdag 30 september ging Nieuwerkerk op bezoek bij ONDO in ’s Gravenzande. Een wedstrijd tussen twee van de drie koplopers. Drie weken geleden was ONDO nog met 12-14 te sterk geweest in Nieuwerkerk. Nieuwerkerk op jacht dus naar revanche. Dat was goed te merken in de beginfase. Messcherp stonden de spelers aan de start en er werd een ruime 1-6 voorsprong gepakt. ONDO knokte zich terug naar 6-7, maar Nieuwerkerk nam weer over op 6-10. Het verschil met rust was te klein: 9-11. In de tweede helft moest Nieuwerkerk wederom veel te hard werken voor de doelpunten. Slechts vier treffers na rust, waarvan slechts 1 velddoelpunt. Bij 13-13 stond ONDO weer langszij en bij bij 14-13 en 15-14 keek Nieuwerkerk tegen een achterstand aan. Topscoorster Babette Blok bezorgde Nieuwerkerk een punt via een rake doorloper: 15-15. Hier had meer ingezeten voor Nieuwerkerk.

Onder perfecte weeromstandigheden speelde Nieuwerkerk op de laatste septemberdag van 2023 de eerste returnwedstrijd in deze kleine poule. Drie nummers 1 halverwege met elk 4 punten: Nieuwerkerk, Excelsior en ONDO. ONDO wist drie weken geleden toch wel enigszins verrassend de punten mee te nemen uit Nieuwerkerk. Na een uitstekende eerste helft toen (3-10) pakte de ploeg van de Nieuwerkerkse coach Tom v.d. Burgt met 12-14 de overwinning. ONDO verloor daarna ruim van Excelsior en won van GKV. Nieuwerkerk won daarna van GKV en Excelsior. De ploeg was daardoor met het nodige vertrouwen afgereisd naar ’s Gravenzande.

Nieuwerkerk kende een fantastische start van de wedstrijd. Jorieke Bolomey schoot haar ploeg via een schot en een vrije bal al snel op 0-2. Niet veel later stond het 0-4 door doelpunten van Emma Collee en Bob v.d. Weide. Een bliksemstart! Het Nieuwerkerk publiek dat in groten getale aanwezig was bij ONDO kon dit natuurlijk wel waarderen! ONDO deed wat terug bij 1-4, maar Nieuwerkerk knalde door via goals van Wouter Wilhelm en Babette Blok: 1-6.

Het was jammer dat Nieuwerkerk na deze uitstekende fase niet door kon drukken. ONDO kwam, onder meer door rake schoten van eerste jaars senior Freek van Duijvenboode, terug in de wedstrijd. Nieuwerkerk wist vanaf dit moment te weinig velddoelpunten te maken. Negen van de 15 treffers kwamen zaterdag via strafworpen en vrije ballen. Drie goals op rij voor ONDO, daarna een strafworp van Babette Blok: 4-7. ONDO terug tot 5-6, maar daarna drie treffers op rij voor Nieuwerkerk. Mooi schot van Kenneth de Ronde, slimme goal van Bob v.d. Weide en een vrije bal van Blok. Een gaatje van vier goals, 6-10. Niet zo lang meer voor de rust. Hier had Nieuwerkerk echt beter mee om moeten gaan. Van Duijvenboode schoot twee keer raak, 8-10. Wederom vrije bal voor Blok voor 8-11. Maar Matthijs Verbaan voor ONDO uit een vrije bal bepaalde de ruststand op 9-11.

11 goals in een helft is natuurlijk prima. Maar Nieuwerkerk had ONDO in de rust op vier punten moeten zetten. Dit verschil was te klein.
In de tweede helft deed ONDO er een schepje bovenop in de defensie. Nieuwerkerk moest veel te hard werken voor de doelpunten. Jorieke Bolomey zette haar ploeg met haar derde treffer nog wel op 9-12 (vrije bal), maar daarna was het lang wachten op de volgende goal. Van Duijvenboode met 10-12 en daarna ook 11-12 voor ONDO. Strafworp voor Blok 11-13.

Daarna lukte er weinig meer in de Nieuwerkerkse aanval. Nathan Marck werd gebracht, maar ook hij vond de korf niet. Invalster Luka v.d. Vliet had de grootste kansen om de wedstrijd te beslissen, maar de kansen waren helaas niet aan haar besteed.

ONDO scoorde drie keer op rij en had zo op 14-13 de eerste voorsprong te pakken. Knap na een achterstand van 1-6 en 6-10. Er zit voldoende karakter in die ploeg. Eindelijk weer een goal van Nieuwerkerk, een strafworp voor Bob v.d. Weide, 14-14. Aan de andere kant een strafworp voor ONDO 15-14. Blok, inmiddels in het andere vak gebracht, bepaalde met een fraaie doorloper de eindstand op 15-15. Ook de ingevallen A-junior Bas van Schaik kon de korf helaas niet meer vinden voor Nieuwerkerk.

Een puntendeling dus en dat betekent dat ONDO op onderling resultaat Nieuwerkerk zal voorblijven. De ploeg hebben nu elk 5 punten. Excelsior won van GKV en staat daardoor weer bovenaan met 6 punten. GKV staat nog op 0 en is gedegradeerd naar de Overgangsklasse in april 2024. Zaterdag ontvangt Nieuwerkerk GKV op sportpark de Kleine Vink. ONDO neemt het op tegen Excelsior.

Doelpunten Nieuwerkerk: Babette Blok 5, Bob v.d. Weide 4, Jorieke Bolomey 3, Emma Collee 1, Kenneth de Ronde 1 en Wouter Wilhelm 1