Nieuwerkerk wint thuis van GKV (16-14)

In speelronde 5 speelde Nieuwerkerk zaterdag 7 oktober de tweede thuiswedstrijd. Tegenstander was GKV uit Gorinchem, dat na vorige week al was gedegradeerd naar de Overgangsklasse. GKV gaf de punten zeker niet cadeau. Na een moeizame eerste helft was de tussenstand 7-6 voor Nieuwerkerk, mede door drie goals van Kenneth de Ronde. In de tweede helft waren Lotte Larooij en invalster Babette Blok samen met zeven doelpunten belangrijk. Nieuwerkerk kwam op 10-7, maar liet GKV weer terugkomen tot 10-10. Vanaf 13-10 was de wedstrijd gespeeld en Nieuwerkerk eindigde uiteindelijk op 16-14. Doordat ONDO won van Excelsior heeft de ploeg uit ’s Gravenzande de promotie volgende week in eigen hand.

Nieuwerkerk wist wat het te doen stond zaterdag: winnen van GKV. GKV was verzwakt door de blessures van de sterke dames Nienke v.d. Weijden en Rachel Romijn. Bij Nieuwerkerk deden aanvoerder Nathan Marck en topscorer Babette Blok niet mee. Dat compenseerde elkaar. Nieuwerkerk begon goed aan de wedstrijd met lange aanvallen door rebounder Bob v.d. Weide. Diezelfde v.d. Weide schoot ook de 1-0 binnen. Niet veel later werd het 2-0 door Kenneth de Ronde. Het tweede aanvalsvak van Nieuwerkerk had meer moeite om te scoren en aan de andere kant waren het twee goals van Remco Ouwerkerk: 2-2 na 12 minuten.

Wederom was het moeizaam aan Nieuwerkerk kant. Het gehele veldseizoen moet de ploeg te hard werken voor de doelpunten. Al hadden de spelers dit keer wel een excuus. De wind was behoorlijk aanwezig op de Kleine Vink. Net voor het kwartier pakte GKV de eerste voorsprong op 2-3 en nam Nieuwerkerk een time out. Dat leek te helpen. 3-3 uit een vrije bal van Bob v.d. Weide en 4-3 door een strafworp van Jorieke Bolomey (goede doorbraakactie). Daarna weer zes minuten geen goals van Nieuwerkerk. De derde van Remco Ouwerkerk betekende 4-4 en daarna een strafworp voor GKV en weer een achterstand.

In de slotfase van de eerste helft onderscheidde Kenneth de Ronde zich met een paar goals. Eerst de 5-5 van afstand. Daarna kwam Mika de Ruiter in de ploeg. Hij wist direct op prachtige wijze de 6-5 te scoren. Via een strafworp kwam GKV op 6-6. Maar Kenneth de Ronde bepaalde met een mooie doorloper de ruststand op 7-6 voor Nieuwerkerk. Aangezien Nieuwerkerk met de wind tegen had gespeeld, was dit geen slechte tussenstand.

GKV wist dat het na de rust achter de korf moest aanvallen en deed dat ook gelijk goed, 7-7. Vervolgens stond bij Nieuwerkerk Lotte Larooij op. In de 5e en 6e minuut schoot zij twee keer mooi raak van afstand: 8-7 en 9-7. Op dat moment kwam Babette Blok in de ploeg. Naast Luka v.d. Vliet vormde zij een dodelijk dameskoppel in het vervolg van de tweede helft. In de 7e minuut schoot V.d. Vliet de 10-7 binnen. Plots dus drie mooie schoten van afstand voor Nieuwerkerk in een tijdsbestek van drie minuten. En een voorsprong van drie punten!

Maar zoals wel vaker dit veldseizoen was deze voorsprong in een mum van tijd weer verspeeld. In twee minuten wist (en mocht!) GKV drie keer scoren en zo was het 10 minuten na rust weer gelijk: 10-10. Wat dit betreft is Nieuwerkerk behoorlijk hardleers.

Babette Blok zou de laatste 20 minuten een beslissende rol spelen met maar liefst 4 rake schoten. De eerste in de 11e minuut betekende 11-10. GKV miste daarna een strafworp en 12 minuten voor tijd schoot Babette Blok wederom raak, 12-10! Een minuut later een mooie actie van Mika de Ruiter die hem een strafworp opleverde, raak en 13-10. Via Remco Ouwerkerk deed GKV wat terug, 13-11, maar een prachtige vrije bal van Blok en het was 14-11. De laatste vijf minuten gingen in. En die waren doelpuntrijk!

Twee minuten voor tijd 14-12 voor GKV. Maar voordat het spannend kon worden schoot Lotte Larooij haar derde schot van de tweede helft binnen, 15-12! In de laatste minuut nog drie goals, waaronder een mooi schot van Blok en twee GKV-goals. Eindstand dus 16-14. Nieuwerkerk op 7 punten.

Verrassend was de uitslag in Delft. ONDO won daar heel knap met 12-16. Daardoor ONDO ook op 7 punten en dus een 1e plek vanwege een beter onderling resultaat met Nieuwerkerk. Excelsior op een derde plek met 6 punten. Volgende week speelt ONDO thuis tegen GKV voor de promotie. Als ONDO wint is die promotie voor de club uit ’s Gravenzande. Nieuwerkerk moet hopen op een resultaat van GKV en dan moet Nieuwerkerk natuurlijk zelf ook thuis van Excelsior winnen.

Doelpunten Nieuwerkerk: Babette Blok 4, Lotte Larooij 3, Kenneth de Ronde 3, Mika de Ruiter 2, Bob v.d. Weide 2, Jorieke Bolomey 1 en Luka v.d. Vliet 1