Nieuwerkerk sluit af met een zege in Krimpen

Het vlaggenschip van CKV Nieuwerkerk heeft het korfbalseizoen 2023/2024 afgesloten met een 11-16 overwinning op KOAG in Krimpen aan den IJssel. Na een gelijk opgaande start nam Nieuwerkerk na een kwartier afstand (2-5). Vanaf 3-6 kwam KOAG goed terug tot 6-6, maar het slot van de eerste helft was voor Nieuwerkerk dat ging rusten met een 6-10 voorsprong. In de tweede helft liep Nieuwerkerk uit naar 7-13. Het bood Nieuwerkerk de gelegenheid om afscheid te nemen van Kenneth de Ronde en om de afscheid nemende selectiespelers Rick van Horik en Jorieke Bolomey hun laatste minuten in Nieuwerkerk te gunnen. Bolomey schoot nog raak en zo won Nieuwerkerk met 11-16.

De IJsselderby tussen Nieuwerkerk en KOAG kreeg nog meer een regio-tintje door het arbitrale duo Klijn en Rijkaart van Cappellen uit Moordrecht. Dit ijzersterke duo leidde de wedstrijd uitstekend. Voor beide teams stond er niks meer op het spel. KOAG en Nieuwerkerk waren al zeker van de 4e en 3e plek in deze poule van vier. Daardoor spelen beide teams in september weer veldkorfbal in de Hoofdklasse. Gelet op deze belangen miste Nieuwerkerk zaterdag Bob van der Weide. De A1-coach speelde met zijn A1-ploeg in Harderwijk en speelt volgende week de halve finale om het landskampioenschap.

KOAG begon op een winderig sportpark de Groene Wetering beter aan de wedstrijd. Ex-Nieuwerkerkers Peter Scheek en Manuel Rook stonden bij elkaar in het vak. Met twee doorbraken zorgden zij voor de eerste hoogtepunten van de wedstrijd. Scheek miste zijn strafworp, maar Rook opende de score in de 6e minuut. Het bleek zijn enige goal te zijn. Nieuwerkerk vond de korf pas in de 9e minuut. Het was aanvoerder Bart Huijser die de 1-1 maakte. Hij zou zaterdag na een moeizaam begin topscoorder worden met vier treffers.

Na deze moeizame start ging het al snel beter. De 1-2 van Nathan Marck en 2-2 van Vincent Kraaijeveld vielen snel. Daarna een sterke fase van Nieuwerkerk dat via schoten van Bas Stuurstraat, Bart Huijser en Nathan Marck op een 2-5 voorsprong kwam binnen het kwartier. Kraaijeveld schoot zijn 2e binnen, maar zijn direct tegenstander Stuurstraat deed dat daarna ook. 3-6 voor Nieuwerkerk na 20 minuten en Stuurstraat, Huijser en Marck op dreef!

De KOAG-routiniers Peter Scheek (doorloper) en Ruben Vermeer (twee schoten) brachten hun ploeg binnen een paar minuten terug in de wedstrijd: 6-6 in de 22e minuut.

De slotfase van de eerste helft was volledig voor een sterk spelend Nieuwerkerk. Bas Stuurstraat en Bart Huijser schoten allebei hun derde treffer binnen (6-8) en daarna bepaalde de sterk spelende Melissa van der Velde met twee identieke goals de ruststand op 6-10.

Na rust besliste Nieuwerkerk al snel de wedstrijd. Bas Stuurstraat maakte vanaf de stip de eerste goal in de tweede helft, 6-11. Kort daarna mocht Tessa van Dijk aanleggen van de 2,5 meter. Helaas miste zij. Aan de andere kant schoot Scheek in de 38e minuut zijn eerste schot binnen. Het waren de mannen van KOAG die het moesten doen zaterdag. De dames uit Krimpen kwamen in de hele wedstrijd niet tot scoren tegen de sterk verdedigende dames van Nieuwerkerk. Lotte Larooij, Tessa van Dijk, Van der Velde en Emma Collée verdedigden opnieuw stuk voor stuk heel sterk.

Daarnaast waren de Nieuwerkerkse dames zelf wel op schot. Zo schoot Van Der Velde met alweer haar derde treffer Nieuwerkerk op 7-12. Een minuut later een fraaie doorbraakactie van diezelfde Van der Velde. Ze legde af op Emma Collée en Collée schoot de 7-13 binnen. Zes punten los met nog 20 minuten. Wedstrijd beslist!

Peter Scheek deed nog wat terug met weer een mooi schot, 8-13. Maar daarna ging de defensie van Nieuwerkerk op slot en kwam KOAG 12 minuten niet tot scoren. Nieuwerkerk scoorde ook niet heel makkelijk in deze wedstrijd, maar de ploeg speelde prima aanvallen. Bart Huijser met zijn vierde schot voor de 8-14 en Kenneth de Ronde in zijn laatste wedstrijd onder de korf met de 8-15.

De slotfase van deze wedstrijd stond voor beide teams in het teken van afscheid nemen. Bij KOAG nam Jesse van Viersen afscheid. Hij kwam in het veld voor Scheek. Bij Nieuwerkerk kregen Rick van Horik en Jorieke Bolomey uit het tweede nog speelminuten in hun laatste weekend als selectiespelers. Ook kreeg Kenneth de Ronde een publiekswissel in zijn laatste wedstrijd voor Nieuwerkerk 1. Bolomey schoot nog raak voor Nieuwerkerk. KOAG scoorde in die slotfase ook nog drie goals. Eindstand 11-16.

Zo heeft Nieuwerkerk de helft van haar zes wedstrijden gewonnen in de Ereklasse. De 6 punten waren helaas niet genoeg voor handhaving. DeetosSnel werd alweer kampioen, door de uitwedstrijd bij Valto te winnen met 12-14. Gefeliciteerd!

De selectie van Nieuwerkerk gaat genieten van de zomer en gaat weer trainen vanaf 17 augustus. Bij CKV Nieuwerkerk gaat de focus op de halve finale-dag van zaterdag 15 juni, waarop ook Nieuwerkerk A1 in actie komt. Bob van der Weide won met zijn A1 ook bij Unitas. Van der Weide en zijn coachmaatje Nathan Marck gaan zich nu samen richten op die halve finale.

Doelpunten Nieuwerkerk: Bart Huijser 4, Bas Stuurstraat 4, Melissa van der Velde 3, Nathan Marck 2, Kenneth de Ronde 1, Emma Collée 1 en Jorieke Bolomey 1

Doelpunten KOAG: Ruben Vermeer 4, Peter Scheek 3, Vincent Kraaijeveld 3 en Manuel Rook 1