Nederlaag in Putten

Nieuwerkerk speelde zich vorige week veilig door knap te winnen van GKV/Enomics in eigen huis. Hiermee is Nieuwerkerk uitgespeeld en kan zich de komende weken richten op een positief einde van het zaalseizoen en voorbereiden op de tweede helft van het veldseizoen. Voor De Meeuwen verloopt het zaalseizoen anders. De ploeg strijdt nog voor handhaving waarbij er tegen Nieuwerkerk een grote stap kan worden gezet om dit doel te realiseren. Nieuwerkerk kon vrijuit spelen en wilde revanche nemen op de wedstrijd in speelronde 5 waar De Meeuwen met maar liefst 14-22 wist te winnen in de Kleine Vink. Dit moest het helaas wel doen zonder Mika de Ruiter. De Ruiter kreeg afgelopen weekend zijn 2e gele kaart van het seizoen en was daardoor één wedstrijd geschorst. Hij werd vervangen door een basis debutant in het vlaggenschip, Bas van Schaik, die een meer dan prima wedstrijd wist te spelen.

In de beginfase was er weinig van de belangen te merken. De Meeuwen opende de scoren met een schot achter de korf waarna Babette Blok via een vrije bal er 1-1 van wist te maken.

De Meeuwen kwam snel weer op voorsprong maar Bas van Schaik antwoorden met een schot. Yarin Bruinekreeft zette De Meeuwen via een doorloper weer op gelijke hoogte. Yarin zou een geweldige wedstrijd spelen waar Nieuwerkerk de hele wedstrijd moeite mee zou hebben.

Nadat Bart Huijser Nieuwerkerk op voorsprong schoot wist De Meeuwen snel weer te scoren waardoor de wedstrijd in de beginfase gelijk opging. Babette Blok was belangrijk in de beginfase en zette Nieuwekerk met 3 vrije ballen en een schot vaak naast De Meeuwen.

Tot aan de 4-4 deed Nieuwerkerk niks onder voor De Meeuwen maar daarna brak een matige fase van Nieuwerkerk aan waardoor De Meeuwen langzaam steeds verder uitliep. Nieuwerkerk had in de eerste helft geen grip op Yarin. Mede hierdoor wist De Meeuwen een gat te slaan voor rust. Wouter Wilhelm bepaalde de ruststand op 18-12 met een fraaie buzzerbeater.

Voor Nieuwerkerk de taak om er in de tweede helft een wedstrijd van te maken en dat zou het ook worden. Na de rust wat omzettingen aan de kant van Nieuwerkerk waardoor het meer controle over de wedstrijd kreeg. Bas van Schaik en Wouter Wilhelm wisselde van vak. Wouter Wilhelm kreeg de taak om Yarin van scoren af te houden. Dit zou uiteindelijk redelijk lukken waardoor Nieuwerkerk het gat als collectief verkleinde.

Nadat De Meeuwen er gelijk na rust nog 19-12 van maakte zorgde Bart Huijser voor de 19-13 door middel van een vrije doorloper.

Babette Blok, met haar 5e, zorgde voor de 19-14 waardoor er weer hoop was aan de kant van Nieuwerkerk. Helemaal toen Melissa van der Velde en Wouter Wilhelm er voor zorgde dat Nieuwerkerk weer aansloot bij De Meeuwen, 20-16. Nieuwerkerk geloofde er weer in maar De Meeuwen gaf niet op en speelde in deze fase goed. Mede dankzij een aantal belangrijke goals bleef het gaatje 4 en liepen ze zelfs weer uit naar 6 met een tussenstand van 23-17.

Nieuwerkerk knokte zich met nog een kleine 10 minuten te spelen terug in de wedstrijd door goals van Bas van Schaik, Babette Blok, Melisse van der Velde en Wouter Wilhelm.

Bart Huijser zette er nog druk op met een schot, 24-23, maar helaas wist De Meeuwen op de juiste momenten te scoren en gooide hiermee de wedstrijd in het slot. Blok bepaalde met haar zevende doelpunt nog wel de eindstand op 26-24. De Meeuwen zet met deze overwinning een grote stap richting handhaving.

Een verdiende overwinning voor De Meeuwen maar wellicht dat er voor Nieuwerkerk meer in had gezeten als het in de 1e helft had bijgebleven.

Voor Nieuwerkerk rest nu nog de laatste thuiswedstijd tegen Avanti/Postmakelaardij en daaropvolgende uitwedstrijd tegen ODIK/JansenvdGrift. Waarbij vooral het vertrouwen en het goed af willen sluiten van het zaalseizoen van belang zullen zijn voor ploeg.

Doelpunten:

Babette Blok 7, Bas van Schaik 5, Wouter Wilhelm 4, Melissa van der Velde 3, Bart Huijser 3, Nikita Ephraim 1 en Lotte Larooij 1