Mooie en volwassen overwinning bij GKV

Nieuwerkerk 1 speelt volgend jaar in de nieuw te vormen Hoofdklasse op het veld. Door een nieuwe competitieopzet volgend jaar moest de ploeg dit jaar bij de beste zeven eindigen en daar is Nieuwerkerk in geslaagd na de knappe 13-17 overwinning op GKV in Gorinchem. Nieuwerkerk speelde een oerdegelijke wedstrijd bij GKV. Een 2-6 voorsprong werd in de eerste helft nog wel weggegeven, maar bij rust was het 6-8 voor Nieuwerkerk. In de tweede helft snel naar 6-10 en daarna met hele goede lange aanvallen het verschil groter gemaakt. GKV kon zich niet terug knokken in het duel en dat was de verdienste van het jonge Nieuwerkerk. De ploeg had duidelijk geleerd van de vorige wedstrijd. Chapeau! Een hele knappe overwinning van Nieuwerkerk dat maar liefst 9 verschillende doelpuntenmakers had.

Nieuwerkerk had de eerste twee ontmoetingen dit jaar met GKV nog verloren. In maart had de ploeg al laten zien hoe groot de leercurve is die het team van Mady Tims en Chris Beuk doormaakt. In Gorinchem speelde de jonge formatie ook dit keer met veel overtuiging en vooral slim. Verdedigend stond het ook weer als een huis. Vanaf de stip opende Bart Huijser het bal. GKV kwam daarna op 2-1 (achteraf bleek dit de enige voorsprong van GKV), maar via een schot van Babette Blok werd het 2-2.

Daarna nam Nieuwerkerk de wedstrijd in handen. Achtereenvolgens een strafworp van Huijser, schot van Tessa van Dijk, schot van Wouter Wilhelm en een schotje van Eva Boeter. En zo had de ploeg een riante 2-6 voorsprong te pakken. Helaas zakte Nieuwerkerk daarna wat terug. Dit keer kon GKV vier doelpunten achter elkaar maken. De ploegen ging de slotfase van de eerste helft in met een 6-6 tussenstand. In de slotfase was Huijser belangrijk. Na goede lange aanvallen, met een heersende Melissa v.d. Velde in de rebound, kon Bart Huijser twee keer knap raak schieten en zijn ploeg een 6-8 voorsprong bezorgen bij de rust.

Na de rust was Nieuwerkerk gelijk bij de les. De ploeg kon door het uitstekende reboundwerk van Matthijs Lansbergen hele lange aanvallen spelen. En daarin was Nieuwerkerk heel geduldig en werd bijna geen foute keuze gemaakt. Knap van deze jonge ploeg. Met twee identieke goals vanuit het achterveld schoot Babette Blok Nieuwerkerk naar 6-10. 5 minuten gespeeld na rust. Uitstekende start van de tweede helft.

GKV antwoordde met de 7-10, maar in de aanval daarna was het direct raak voor Nieuwerkerk; goede doorloper van Mika de Ruiter 7-11. Zo ging het ook na de 8-11 van GKV. In de volgende aanval weer veel geduld bij Nieuwerkerk en dit keer Lansbergen in een rol als afmaker. Wederom vanuit het achterveld: 8-12. Frustrerend voor GKV en heel prettig voor Nieuwerkerk. Belangrijke fases in een wedstrijd.

Daarna nam Nieuwerkerk een voorschot op de overwinning toen Melissa v.d. Veld van afstand de 8-13 binnenschoot. Leuk detail; door die goal hadden alle basisspelers van Nieuwerkerk gescoord. Vervolgens toch weer een wat mindere fase van Nieuwerkerk en een iets beter GKV dat zich terugvocht naar 10-13. Als de 11-13 zou vallen, was het weer een wedstrijd. Maar zover liet Nieuwerkerk het niet komen door een slimme goal van Eva Boeter bij een vrije bal: 10-14.

Ruim vijf minuten voor tijd besliste Huijser met zijn 5e goal de wedstrijd definitief vanaf de stip, 10-15. In de slotfase nog een paar goaltjes van GKV. Bij Nieuwerkerk was invaller Bas van Schaik direct trefzeker met een vrije bal. Ook schoot Eva Boeter nog haar derde treffer binnen. Eindstand 13-17.

KOAG verloor thuis van Swift en staat nu 7 punten achter op Nieuwerkerk. Met nog drie wedstrijden te gaan is Nieuwerkerk dus niet meer te achterhalen. Valto won thuis de topper van Excelsior en kan op 3 juni in Nieuwerkerk kampioen worden. Op 3 juni dus een leuk affiche op de Kleine Vink met Nieuwerkerk – Valto. Lekker dat Nieuwerkerk opnieuw in speelronde 11 al haar doel heeft bereikt.

Doelpunten Nieuwerkerk: Bart Huijser 5, Babette Blok 3, Eva Boeter 3, Wouter Wilhelm 1, Tessa van Dijk 1, Mika de Ruiter 1, Matthijs Lansbergen 1, Melissa v.d. Velde 1, Bas van Schaik 1