Defensief sterk Nieuwerkerk wint weer thuis

Afgelopen zaterdag 27 januari stond een “4-punten wedstrijd” op het programma in de Kleine Vink. Sporting Delta uit Dordrecht kwam op bezoek. Eerder dit seizoen won Sporting Delta met ruime cijfers van Nieuwerkerk, maar aan alles kon men voelen dat Nieuwerkerk vandaag de huid duurder zou gaan verkopen. De hal was dan ook als vanouds weer goed gevuld.

Na de ploegenpresentatie wist Luka van der Vliet middels een doorloper meteen de 1-0 te maken. Aan de andere zijde was daar Pascal Meerkerk met de 1-1, hij begon scherp aan de wedstrijd. Na 13 minuten spelen had Sporting Delta het eerste gaatje te pakken, Pascal Meerkerk tekende aan voor de 4-6. Hierna brak een fase aan waarin beide verdedigingen het wonnen van de aanval. Er werd ruim 8 minuten niet gescoord. Bas Stuurstraat en Lotte Larooij doorbraken de doelpuntendroogte en brachten Nieuwerkerk weer op gelijke hoogte: 6-6. Voordat beide ploegen aan de thee gingen waren daar Luka van der Vliet (met haar 3e goal alweer) en Kenneth de Ronde (18 seconde voor rust) met twee belangrijke goals. De ruststand was 8-6. Ondertussen was Wouter Wilhelm in de ploeg gekomen voor de geblesseerde Bas Stuurstraat. Hopelijk valt de blessure van de spits die al 2 goals op zijn naam had staan mee.

Het gaatje van 2 doelpunten bij rust zou in de tweede helft niet in gevaar komen. Snel na rust maakte Bob van der Weide en Wouter Wilhelm de 9-6 en 10-6. Via strafworpen van Babette Blok en Bart Huijser liep Nieuwerkerk zelfs uit naar een 13-8 voorsprong met nog 20 minuten te spelen. Een doelpuntrijke fase dus na rust. De 14-9 werd gescoord door Tessa van Dijk, wat ervoor zorgde dat alle 9 spelers bij Nieuwerkerk op het scoreformulier stonden. Een knappe teamprestatie. Overigens verdedigde Tessa van Dijk Senna Roggeveen uitstekend en hield haar uiteindelijk zelfs op 0 goals.

Toch was het publiek in de Kleine Vink nog niet gerust op een overwinning voor Nieuwerkerk. Een korfbalwedstrijd is lang en kan snel omslaan. Het was dus taak voor Nieuwerkerk om het goede spel een passend vervolg te geven. Via de makkelijk scorende Luka van der Vliet werd het 16-10 voor Nieuwerkerk en vierden de eerste supporters al een feestje. Nieuwerkerk speelde de wedstrijd volwassen uit en verdedigde tot de laatste minuut erg volwassen. Ook Bob van der Weide hield zijn tegenstander op 0 goals. De wedstrijd werd afgesloten met een goal van junior-invaller Bas van Schaik. Ook Sporting Delta scoorde nog, wat uiteindelijk leidde tot een 19-14 eindstand. Met een dergelijk laag aantal tegengoals kan men alleen maar concluderen dat Nieuwerkerk defensief een solide wedstrijd speelde.

Nieuwerkerk doet met deze overwinning goede zaken op de ranglijst en klimt naar de 5e plek met 2 punten voorsprong op de nummer 7. Met het nieuwe trainersduo Martijn Reijm en Ronald Verbeek werden tot nu toe (inclusief oefenwedstrijd) 4 van de 6 wedstrijden gewonnen. Hopelijk kan Nieuwerkerk dit volgende week meenemen naar De Lier, waar het Valto treft. Valto staat op de 3e plek in de Hoofdklasse B poule. Al met al was het een mooie avond in de Kleine Vink, waar ook de A1 en het 2e hun wedstrijden wonnen. Graag nodigen wij eenieder van harte uit om Nieuwerkerk volgende week te komen steunen in de hal van Valto. De wedstijd begint om 18:40.

Doelpunten Nieuwerkerk 1: Luka van der Vliet 4, Kenneth de Ronde 3, Babette Blok 2, Tessa van Dijk 2, Bob van der Weide 2, Bas Stuurstraat 2, Lotte Larooij, Bart Huijser, Wouter Wilhelm, Bas van Schaik (allen 1).

Doelpunten Sporting Delta 1: Pascal Meerkerk 4, Angelo van der Hout 3, Victor Entken 2, Sascha Verboon 2, Zinzi Slort 2, Simone van der Padt 1.