Belangrijke zege in IJsselderby: 17-16 tegen KOAG

In speelronde 7 heeft het vlaggenschip van CKV Nieuwerkerk twee hele belangrijke punten gepakt. In de derby tegen KOAG uit Krimpen aan den IJssel keek Nieuwerkerk na een matige eerste helft nog tegen een 5-7 achterstand. In de tweede helft tapte Nieuwerkerk uit een ander vaatje. De ploeg was feller en scherper. Een 7-10 en 10-12 achterstand werd in een uitstekende fase van 10 minuten omgezet in een 15-12 voorsprong. Op 15-14 werd het de laatste vijf minuten toch nog heel spannend op een druk sportpark Kleine Vink. Bart Huijser (16-14) en Wouter Wilhelm (17-15) zorgden voor ontlading (en opluchting) in Nieuwerkerk. De 17-16 van KOAG in de slotseconde was voor de statistieken.

Het was zaterdag een hele belangrijke wedstrijd voor Nieuwerkerk. De ploeg van coaches Mady Tims en Chris Beuk had na zes wedstrijden drie punten verzameld. Tegenstander en promovendus KOAG uit Krimpen aan den IJssel had voorafgaand aan het duel 4 punten. Nieuwerkerk moest het zaterdag doen zonder de geblesseerde Bas Stuurstraat, Lotte Larooij en Nienke Riem. Een aderlating voor Nieuwerkerk natuurlijk. Tessa van Dijk maakte hierdoor haar basisdebuut en speelde een prima wedstrijd. Bij KOAG een oude bekende in de basis: Peter Scheek. In de junioren en in de senioren heeft Scheek in het verleden twee prachtige jaren bij Nieuwerkerk gehad. Het leverde hem een toptransfer op naar Blauw Wit (A). Tegenwoordig schiet Scheek de ballen er weer in bij zijn eigen club KOAG. En dat kan hij nog steeds heel goed. Voor Nieuwerkerks-speler Manuel Rook was het ook een bijzondere wedstrijd. Hij kwam vier jaar geleden over van KOAG naar Nieuwerkerk.

Er was veel publiek uit Nieuwerkerk en Krimpen op deze derby afgekomen. Het publiek zag Nieuwerkerk goed starten. Door doelpunten van Nikita Ephraim, Manuel Rook en Melissa v.d. Velde stond Nieuwerkerk na tien minuten op een 3-0 voorsprong. Het zorgde ervoor dat KOAG-coach Muurling al na drie minuten zijn eerste time out nam. Zonder effect, maar 7 minuten later kwam KOAG toch in de wedstrijd en speelde Nieuwerkerk 20 hele zwakke minuten. De ploeg was niet fel en liet zich afbluffen door KOAG. Uit een strafworp scoorde Peter Scheek de eerste KOAG-goal in de 10eminuut vanaf de strafworpstip. Na de 3-2 werd er 10 minuten niet gescoord. Beide teams speelden deze fase gewoon niet goed.

De laatste tien minuten van de eerste helft waren voor KOAG. Onder aanvoering van Scheek nam KOAG de wedstrijd over. 3-3 uit een strafworp van KOAG. Het werd nog wel 4-3 door een mooi schot van Tessa van Dijk, maar toen twee snelle goals van KOAG en de eerste Krimpense voorsprong op 4-5. Manuel Rook met zijn tweede voor de 5-5 in de 25e minuut. Nieuwerkerk wist daarna niet meer te scoren. Peter Scheek was in de 26eminuut twee keer trefzeker en met zijn 3e en 4e treffer bepaalde hij de ruststand op 5-7.

KOAG wisselde twee spelers in de rust en had gelijk succes uit een vrije bal: 5-8. Nieuwerkerk wisselde overigens de hele wedstrijd niet. In eerste instantie kroop Nieuwerkerk nog wel dichter bij KOAG door doelpunten van Ephraim en Matthijs Lansbergen (7-8). Maar daar was weer Peter Scheek en opnieuw een strafworp van een KOAG-dame (7-10). Toen Bart Huijser op die stand ook nog een strafworp miste, leek Nieuwerkerk een hele lastige middag te gaan krijgen. Toch kwam Nieuwerkerk weer in de buurt van KOAG. Ditmaal door goals van Rook (zijn 3e) en Tessa van Dijk: 9-10. Na de 9-11 van KOAG, schoot Bart Huijser Nieuwerkerk op 10-11. Nieuwerkerk had in de tweede helft maar acht minuten nodig om tot 5 goals te komen en daarmee het totaal te verdubbelen. Wat een verschil met de eerste helft! Maar KOAG had de korf ook gevonden en zo werd het nog binnen de 10 minuten na rust 10-12.

Vanaf dat moment kantelde de wedstrijd volledig. KOAG zou 13 minuten niet tot scoren komen. Goed verdedigd van Nieuwerkerk. Nieuwerkerk kwam zelf tot een serie van 5 in een fase van 10 minuten. Het publiek ging achter de ploeg staan en het team speelde zelf met veel meer lef en overtuiging. Melissa v.d. Velde gaf de aanzet met de 11-12 en de 12-12 van Lansbergen werd met veel enthousiasme ontvangen! Een fantastische doorloper van Manuel Rook betekende weer een voorsprong! En niet veel later werd het zelfs 14-12 door Bart Huijser van afstand. Lansbergen leek de wedstrijd in de 21e minuut te beslissen met de 15-12 van afstand. Zijn derde alweer na de rust.

Toch kwam KOAG nog wel terug. Uiteraard door Peter Scheek. Zijn zesde betekende 15-13. En op 15-14 was alles weer mogelijk. Nog 5 minuten. Werd het 15-15 of 16-14? De ontlading in de 28e minuut was heel groot toen ook Huijser zijn derde van de tweede helft maakte! 16-14! Weer was daar gelijk die Scheek, onder grote druk een knappe goal achter de korf, 16-15.

Heel volwassen speelde Nieuwerkerk daarna een lange aanval. KOAG moest kiezen en zakte terug. Wouter Wilhelm rondde fraai af en besliste deze derby! KOAG schoot in de slotseconde nog wel de 17-16 binnen. Twee hele belangrijke punten voor Nieuwerkerk dat zo over KOAG heen gaat op de ranglijst. Volgende week de laatste veldwedstrijd, thuis tegen KCR.

Doelpunten Nieuwerkerk: Manuel Rook 4, Matthijs Lansbergen 3, Bart Huijser 3, Nikita Ephraim 2, Melissa v.d. Velde 2, Tessa van Dijk 2 en Wouter Wilhelm 1