Belangrijke overwinning voor Nieuwerkerk in Leiden (24-27)

Uit in Leiden heeft het vlaggenschip van CKV Nieuwerkerk een enorm belangrijke zege geboekt. Tegen rode lantaarndrager Pernix ging het niet makkelijk, maar dit keer was het aanvallend een stuk beter van Nieuwerkerk. Doordat de defensie minder op slot zat dan de vorige weken bleef het wel lang spannend.

Vanaf het begin af aan zat Nieuwerkerk er aanvallend heel lekker in. Binnen twee minuten al een 1-3 voorsprong door goals van Wouter Wilhelm, Eva Boeter en Lotte Larooij. Nieuwerkerk scoorde over verschillende schijven. In de rust al hadden alle basisspelers een doelpunt gescoord. In de beginfase was het Bart Huijser die met scherp schoot (de 4e, 5e en 6e waren van Huijser). Later nam zijn vakgenoot Mika de Ruiter het over. Ook over de dames veel goals. Zo was Babette Blok in haar eerste basisduel na ruim een jaar belangrijk met de nodige goals.

Na een doelpuntrijk begin schoot Wouter Wilhelm Nieuwerkerk naar 6-7. De doelpunten bleven makkelijk vallen. Met een fraaie doorloper was het Mika de Ruiter voor 9-12 en daarna Melissa v.d. Velde van afstand voor 9-12.

Vlak voor rust had Nieuwerkerk een mooie streak en nam het eindelijk wat afstand van Pernix: 11-16. Mooie schoten op rij van De Ruiter, Matthijs Lansbergen en Lotte Larooij. Pernix knokte zich nog terug voor de rust naar 13-16.

In de tweede helft werd het enorm spannend. Nieuwerkerk kreeg geen grip op de Leidse formatie, die met name over de dames teveel kon scoren. Langzaam kroop Pernix dichterbij Nieuwerkerk. Steeds als Pernix op 1 puntje kwam, wist Nieuwerkerk te scoren. Vaak was het Babette Blok met een belangrijke goal. Af en toe een gaatje van drie voor, maar toch bleef Pernix in de race.  Drie minuten voor tijd kwamen Pernix en Nieuwerkerk toch op gelijke hoogte. 24-24 vanaf de strafworpstip.

Maar daar was Babette Blok. Terug van weggeweest! Vooral in de verdediging moet ze best nog even wennen (stip op 24-24 tegen). Maar aanvallend bewijst ze direct haar meerwaarde! In de spannende slotfase vielen de 25-24 en 26-24 (vrije bal) uit haar handen! Mooie vreugde bij CKV! Met een hele fraaie goal bepaalde Mika de Ruiter de eindstand op 24-27. Twee hele belangrijke punten voor Nieuwerkerk dat nu op 9 punten staat. Een voorsprong van 5 punten op plek 7 nu. Nog vier wedstrijden te gaan. De eerstvolgende thuis tegen GKV op 11 maart.