JTC / PR

B1 strandt in kwartfinale. D1 naar halve finale

Zaterdag 23 maart 2024. Twee kwartfinales voor de jeugd. Het werd weer een prachtige CKV Nieuwerkerk-dag! Voor het derde jaar op rij speelden zowel Nieuwerkerk D1 als B1 de kwartfinale in de playoffs om het Nederlands kampioenschap. Wie nog niet zo lang bij Nieuwerkerk rondloopt, denkt misschien dat dit heel normaal is. Maar dat is het zeker niet! Het is ontzettend knap en het resultaat van hard werken van JTC, trainers en talenten. In zulke wedstrijden is veel afhankelijk van de vorm van de dag. Die vorm was zaterdag helaas niet bij iedereen top. Desondanks werd het een prachtige dag voor de club en lieten de supporters zich zowel in de ochtend als in de avond van hun beste kant zien. Het leverde een halve finale plek op voor Nieuwerkerk D1! Voor de B1 eindigen de Playoffs helaas in de kwartfinale.

Ochtend: Nieuwerkerk D1 – HKC D1 10-8 (rust: 5-5)

In de eigen Kleine Vink mocht Nieuwerkerk D1 het als kampioen van de eigen poule opnemen tegen de beste nummer 3 van Nederland. Dat was HKC D1 uit Hardinxveld geworden. In een bomvolle sporthal maakten de talenten van Nieuwerkerk D1 en HKC D1 in de spotlight rond de klok van 11uur opwachting. Wat gaaf dat er zoveel supporters aanwezig waren!

De D1 schoot uit de startblokken. De eerste bal was gelijk raak voor Jasmijn en een minuut later was het al 2-0 door Cas.

Helaas stokte het daarna bij onze D1. Het vak met o.a. Anouk en Saar (wat knap: deze meiden speelden vorig jaar nog samen in de E1) had moeite met scoren. Het was het andere vak dat het moest doen en het ook deed na de 2-2. Demi vond daar twee keer de korf.

Na een gelijk opgaande en spannende eerste helft was de ruststand 5-5. HKC profiteerde van het lengteoverwicht. De ploeg was bijna op alle spelers een stuk groter en kon daardoor lange aanvallen spelen. In de tweede helft deed Nieuwerkerk er verdedigend een tandje bij. Heel lang hiel de ploeg het dicht en waren twee goals voldoende voor een 7-5 voorsprong. Jasmijn werd van vak gewisseld om ook te kunnen scoren in het andere vak. Dat lukte!

Plots scoorde HKC twee keer snel achter elkaar en werd het 7-7.

Twee dode spelmomenten besliste de wedstrijd. En twee keer was het Saar die knap kalm bleef bij haar vrije bal en strafworp: 9-7.

HKC kwam nog op 9-8 maar Anouk maakte met een mooi schot een einde aan de spanning.

10-8 en feest bij Nieuwerkerk! Nieuwerkerk D1 voor de derde keer in een jaar tijd in de halve finale om het landskampioenschap! Super knap! Het was zaterdag zeker niet de beste wedstrijd. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de spanning. En het feit dat HKC fysiek een stuk sterker was. Maar toch het resultaat behalen, dat is knap en gaaf!

Zaterdag wacht Albatros D1. De ploeg uit Zwijndrecht won met indrukwekkende cijfers van TOP D1 (16-8). Dat belooft weer een spannende halve finale te worden. Place to be: Leusden om 10.30u zaterdag 30 maart. Aan coaches Martijn, Robin en Bas de mooie taak om de ploeg deze week voor te bereiden op de volgende kraker.

Alfred heeft  foto’s van deze wedstrijd gemaakt, je vindt ze hier

Avond: PKC B1 – Nieuwerkerk B1 30-19 (rust: 18-11)

Na het mooie resultaat in de ochtend kon Nieuwerkerk zich klaarmaken voor kwartfinale 2. In de avond naar Papendrecht voor PKC B1 – Nieuwerkerk B1. Met een volle supportersbus en heel veel auto’s reisden de CKV-supporters af naar deze wedstrijd. Fantastisch om te zien dat ook hier het blauw zwart in grote getalen aanwezig was. Voor de B1-spelers maakt het deze wedstrijd extra speciaal!

Ook PKC maakte een feestje van het oplopen met muziek en spotlight! En mooi dat ook Renske Dijkshoorn in het zonnetje werd gezet door de speaker. Pechvogel Renske scheurde twee weken geleden haar kruisband af en moest deze wedstrijd vanaf de kant bekijken. Heel sneu voor Renske en ook een groot gemis voor de B1. Wat had de ploeg haar verdedigende capaciteiten goed kunnen gebruiken zaterdag.

Nieuwerkerk B1 had een prachtig zaalseizoen afgesloten op de tweede plek in de poule en speelde deze kwartfinale daarom uit bij een kampioen uit een andere poule. Dat was het sterke PKC B1, dat ongeslagen kampioen was geworden. Nieuwerkerk B1 wist dat het top zou moeten zijn om hier een resultaat te behalen.

De start was wel top. De eerste actie van Matthijs leverde de 0-1 op voor Nieuwerkerk, tot grote vreugde van al het publiek. De 1-1 viel al snel, notabene uit handen van de speler uit de CKV-opleiding Raph van de Burgt. Daarna ging het snel. Voor Nieuwerkerk soms te snel. PKC bleek een ploeg die over veel schijven gevaarlijk was. Nieuwerkerk B1 knokte voor wat het waard was, maar zag PKC snel uitlopen.

Halverwege de eerste helft leek de knop om te gaan. Onder aanvoering van de sterke Jip en Aisja en enkele mooie goals van Bart en Fenne kwam Nieuwerkerk B1 terug tot 11-9. Een mooi schotje van Famke betekende 12-10. Een knappe fase van onze B1. Helaas gaf PKC daarna nog een keer gas en had Nieuwerkerk verdedigend geen controle. Het betekende dat PKC tot 18 goals in de eerste helft kwam. Ruststand 18-11. Nieuwerkerk B1 scoorde te weinig van afstand en was verdedigend niet in control.

In de tweede helft stokte de score bij Nieuwerkerk. Verdedigend ging het wel beter, met name in het eerste deel van de tweede helft. De ploeg bleef knokken. En dat verdient een groot compliment. Maar PKC was te sterk. Eindstand 30-19. Een terechte overwinning voor PKC. We wensen hen succes in de halve finale tegen TOP.

Coaches Irene, Bas en Martin kunnen trots zijn op hun jonge ploeg. Zaterdag stonden er zes eerste-jaars B-spelers in het veld. Het geeft vertrouwen voor de toekomst. Het publiek bedankte de spelers voor hun inzet en de spelers bedankten het publiek voor hun aanwezigheid en support. Natuurlijk waren er wat tranen. Maar wat overheerst is dat de ploeg een mooi zaalseizoen heeft gehad