Vooruitblik zaterdag 24 juni

Het is zaterdag 24 juni! En nog steeds wordt er gekorfbald! De grote finale om het kampioenschap van Nederland! “CKV Nieuwerkerk is er weer bij en dat is priiimaaa!” Vorig jaar twee finales met de B1, dit jaar met de D1! Gaaf! Om 11.30u in Driebergen start de wedstrijd van de D1 tegen KZ D1! Wat kunnen we verwachten?

Voor Nieuwerkerk D1 begon dit korfbalseizoen voor het eggie op 10 september in Dordrecht. Tegen Oranje Wit werd een nipte 6-7 overwinning geboekt door het nieuwe team van coaches Eva en Ronald. Met Jasmijn, Demi en Sofia (over uit de E), Rick, Lieke, Luuk en Tim (over uit de D2) en Puk, Roos, Jonah en Rens uit D1 werd vervolgens hard gebouwd aan een succesvol team. De vijf eerstejaars D-spelers en zss tweedejaars D-spelers vormden een mooie combinatie die zich door hard trainen wist om te bouwen naar een ware korfbalmachine! Inmiddels heeft de D1 al 30 officiele wedstrijden gespeeld dit seizoen. Daarvan werden er 25 gewonnen, 4 verloren en 1 gelijk gespeeld. De kids hebben een prachtige ontwikkeling doorgemaakt en spelen zaterdag hun tweede finale van het seizoen!

Tegenstander is opnieuw het ijzersterke KZ D1 uit Koog aan de Zaan. KZ was in de zaal niet te verslaan. Ze wonnen alle competitiewedstrijden en alle playoff wedstrijden. In de finale waren ze in een bomvolle sporthal in Ridderkerk (bijna 600 man) met 11-16 te sterk voor Nieuwerkerk D1. Tot 4-6 in de tweede helft kon Nieuwerkerk D1 toen bijblijven, maar daarna schoot KZ zich met een hoog percentage naar de landstitel. Een verdiende overwinning destijds!

KZ moest vervolgens aan de bak in een loodzware veldpoule (kampioenspoule met halve zaalfinalisten Dalto en MIA en kwartfinalist Groen Geel). Verrassend genoeg begon de zaalkampioen haperend aan het veld. Gelijkspel tegen Groen Geel en een nederlaag tegen Dalto. Vanaf dat moment herpakte KZ zich en werden ruime zeges geboekt op MIA (2x), Dalto en Groen Geel. Ook in de halve finale was KZ een klasse apart. Wageningen D1 werd met 7-24 verslagen afgelopen zaterdag.

Nieuwerkerk D1 had het makkelijker op het veld. In een poule met Die Haghe, ONDO en Victum werd zes keer makkelijk gewonnen. In de halve finale had Nieuwerkerk meer tegenstand dan KZ. Toch werd Albatros aan de kant gezet (12-5).

Overduidelijk de twee beste D-teams van Nederland dus dit seizoen. Twee keer dezelfde finale. Het komt niet vaak voor! We hopen dat onze spelers dit keer minder last hebben van de spanning en goed kunnen laten zien wat ze kunnen. Lekker genieten en vrijuit spelen en dat mooie korfbal laten zien wat ze kunnen! De vorige finale is ruim twee maanden geleden, dus die ervaring is nog vers en nemen de kids mee. Als Nieuwerkerk D1 haar eigen niveau kan benaderen, dan kan het zeker een spannende finale worden. Al weten we natuurlijk ook dat KZ een heel erg sterk team is. Maar dat zijn wij ook!

We hopen op veel blauw/zwart publiek in Driebergen. Er rijdt vanuit Nieuwerkerk 1 partybus. De passagiers hebben de informatie ontvangen in hun mailbox (vergeet niet zelf je kaartje te regelen!)

Alle informatie over deze NK-finaledag vinden jullie via:

NK veld 2023 bij Dalto Klaverblad Verzekeringen – Dalto – Korfbal – Driebergen

Kaartverkoop (helaas nog steeds verplicht onder groot protest van Nieuwerkerk) loopt via deze website:

D1 succes en we zien elkaar zaterdag langs de lijn!

Mocht u niet in de gelegenheid zijn om aanwezig te zijn, er is ook een livestream.