Vooruitblik zaterdag 15 april

De fantastische zege van Nieuwerkerk D1 in de halve finale heeft ervoor gezorgd dat het zaalseizoen van CKV Nieuwerkerk weer met een weekje is verlengd! Zaterdag 15 april speelt de D1 in Ridderkerk de finale om het landskampioenschap! En dat zullen we weten in Nieuwerkerk. Iedereen roert zich op de achtergrond. Supporters melden zich in grote getalen voor de bussen, de C-side is met van alles bezig en ook heel veel auto’s zullen zich zaterdag vullen voor de reis naar de andere kant van de Brienenoord. En de D1….die bereiden zich ongestoord voor op de voor hen belangrijkste wedstrijd uit hun nog prille carrière. Hierbij de vooruitblik op de finale:

11.00u KZ D1 – Nieuwerkerk D1
Sporthal de Wissel, Kastanjelaan 38 in Ridderkerk

Scheidsrechter: Y. van den Hil

De apotheose van het zaalseizoen in de D-Hoofdklasse. De finale tussen de twee beste D-teams uit Nederland. 30 teams begonnen in november aan de reguliere competitie in vier poules. De beste 8 teams speelden twee weken geleden de kwartfinales. Vorige week waren de halve finales en nu dus aanstaande zaterdag de finale. Nieuwerkerk D1 en KZ D1 (uit Koog aan de Zaan) kunnen nu al terugkijken op een zeer geslaagd half jaar. Maar deze woorden hebben natuurlijk weinig waarde. Beide teams willen het nu afmaken ook. De finale winnen en Nederlands kampioen worden.

Bij CKV Nieuwerkerk is er geen team vaker Nederlands kampioen geworden dan de D1. In 1996 voor de eerste keer in Scheemda (het team van Monique en Andre met Paul Hoogerwaard, Mark Datema, Jasper de Lange, Arie v.d. Eijk, Damiët Verbeek, Annelies Janse, Juliette Hordijk, Christianne de Koning en Eunice Punt). Daarna een prachtige landstitel voor de D1 van Aram en Jelmer in Bodegraven in 2012 (Wouter Wilhelm, Bart Huijser, Robin v.d. Palm, Jelmer Roelofs, Annick v.d. Kooij, Melissa v.d. Velde, Romee v.d. Jagt en Jose Hoek) Zie de winnende bizarre goal op You Tube: (5) [5454]_20120612_Laatste_minuut_NK_D-finale.wmv – YouTube. En het meest recent natuurlijk nog twee nationale titels in 1 seizoen in 2019 voor de D1 ploeg van Marlies, Masja en John met o.a. Britt Laan, Renske Dijkshoorn, Isabel de Zwart, Lana Sies, Lise Blijleven, Raph v.d. Burgt, Shayn Tims, Matthijs van Schaik, Kenzo Verberk en Taco Hensema.

Deze teams werden Nederlands kampioen oude stijl: via een NK dat op 1 dag werd georganiseerd, met vier korte wedstrijdjes. De D1 van dit jaar is de eerste pupillenploeg van CKV die via de playoffs tot de finale reikt. Voor de derde week op rij spelen onze kanjers Demi, Jasmijn, Lieke, Puk, Roos, Sofia, Jonah, Luuk, Rens, Rick en Tim hun belangrijkste wedstrijd van het jaar. De kwartfinale in eigen huis tegen Groen Geel ging goed (14-6), de halve finale tegen MIA ging nog beter (16-9). En nu moet het gebeuren tegen de sterke tegenstander KZ D1.

KZ D1 speelt een prachtig seizoen. Op het veld werd de eerste wedstrijd nog verloren (van Groen Geel), maar daarna vijf keer winst en kampioen. In de zaal wonnen de Kogers al hun 14 competitiewedstrijden. Groen Geel was de concurrent, maar die werd twee keer verslagen met 8-16 en 17-5. 28 punten uit 14 wedstrijden voor KZ met een doelsaldo van 249-78. Nieuwerkerk D1 had een doelsaldo van 229-65 en drie verliespunten door het gelijke spel tegen OW en de nederlaag in de slotronde tegen regerend Nederlands kampioen PKC D1. In de hele zaalcompetitie heeft KZ eigenlijk maar 1 spannende wedstrijd gespeeld. Uit bij Refleks werd het 8-9. Ook in de playoffs was KZ te sterk voor hun tegenstanders. Albatros (de concurrent van Nieuwerkerk) werd in de kwartfinale eenvoudig aan de kant gezet (17-7). En in de halve finale won KZ met 21-8 van Dalto. Duidelijke cijfers. De cijfers van de favoriet?

Nieuwerkerk D1 zal vooral naar zichzelf kijken. De ploeg heeft genoten van een aantal prachtige wedstrijden zoals de kampioenswedstrijd tegen Oranje Wit, de kwartfinale tegen Groen Geel en natuurlijk de halve finale tegen MIA in Wageningen. Met 200 Nieuwerkerk supporters (2 bussen) een wedstrijd spelen. Hoe gaaf! Het gaf de D1, nadat de spanning was verdwenen, vleugels! Het sterke MIA D1 werd verrassend eenvoudig verslagen. Dat hadden we niet verwacht! Maar 16-9 zijn hele duidelijke cijfers. Knap gedaan. En dat het publiek had genoten van de strijd en de inzet van de spelers was wel duidelijk. Maandag hadden we al meer dan 150 aanmelding voor de supportersbussen naar de finale. Met twee bussen (140 personen) reizen we zaterdag af naar Ridderkerk. Heel veel mensen komen ook met de auto. Dat moet een prachtige ambiance opleveren voor een onvergetelijke finale! Want hoe de uitkomst ook zal zijn, onvergetelijk wordt zeker het voor de kids van Eva en Ronald. En wij weten dat als zij hun gebruikelijke niveau halen, alles mogelijk is!

We kijken uit naar een prachtige CKV-dag waar we met heel veel supporters getuigen van zullen zijn! Tot zaterdag! Vergeet je blauwe shirt niet!