Nieuwerkerk wint na sterke tweede helft van Valto

BASTASTICH!

Nieuwerkerk zet de opmars voort in de Hoofdklasse. Voor de derde keer in 2024 werden er twee punten gepakt. Dit keer tegen een top drie ploeg. Valto stond voorafgaand aan de wedstrijd op de derde plek en speelt een sterk seizoen. Toch waren beide teams, net als tijdens de vorige ontmoeting, goed aan elkaar gewaagd. Tot 4-4 ging het gelijk op, dankzij een makkelijk scorende Bob v.d. Weide. Daarna zakte Nieuwerkerk in en keek het bij rust tegen een 9-6 achterstand aan. Aanvallend was het niet voldoende. Jeugdinternational Bas van Schaik kwam in de rust in de ploeg en dat bleek achteraf een meesterzet. Valto liep eerst uit naar een 12-8 voorsprong, maar er volgde een 1-9 streak van Nieuwerkerk onder aanvoering van Bas van Schaik (5) en Bas Stuurstraat (4). Van 12-8 achter naar 13-17 voor! Op 17-18 werd het nog spannend in de slotminuut, maar de twee Bassen schoten Nieuwerkerk in veilige haven: 17-20. Twee hele belangrijke punten, want later op de avond bleek dat de gehele top drie verloor van ploegen uit de onderkant. Het blijft dus spannend in deze competitie.

In sporthal Vreeloo in De Lier werd Nieuwerkerk 1 weer gesteund door veel en luidruchtig publiek uit Nieuwerkerk. Onder leiding van hetzelfde sterke arbitrale duo als vorige week ging de wedstrijd aan de gang. Nieuwerkerk opende sterk in de verdediging en in de aanval. Helaas werd een strafworp gemist, maar Luka v.d. Vliet schoot niet veel later de 0-1 binnen. Nieuwerkerk had moeten uitlopen in deze fase, maar de afronding was niet goed genoeg. Pas in de 8e minuut kwam Valto via een vrije bal langszij. Vervolgens vielen de goals wat makkelijker. Bij Nieuwerkerk had Bob v.d. Weide zijn vizier op scherp staan. Belangrijke goals van hem en eenmaal Babette Blok zorgde voor een 4-4 tussenstand. Bij Valto waren Maaike de Ridder (1e helft) en Mirthe van Staalduinen belangrijk in de scores. Na de 4-4 trok Valto de wedstrijd naar zich toe en pakte een 7-4 voorsprong. Nieuwerkerk was zoekende in de aanval en overtuigde niet. Na de Time Out ging het even beter via goals van Bob v.d. Weide en Kenneth de Ronde. Via 7-6 liep Valto toch nog uit naar een 9-6 ruststand.

Bij Nieuwerkerk kwamen Bas van Schaik uit de A1 en Melissa v.d. Velde in de rust in de ploeg. Direct na rust was het Bob v.d. Weide met zijn vierde treffer die de 9-7 aantekende. Na de 10-7 van Valto was het Bart Huijser van afstand voor 10-8. Daarna leek Valto de wedstrijd vroegtijdig te beslissen via twee goals en 12-8. Nieuwerkerk bracht Bas Stuurstraat terug in het veld, maar wel in het andere vak. Een goede keuze, want daar kwam Stuurstraat beter uit de verf zaterdag. In korte tijd was de vier punten achterstand goed gemaakt door goals van Babette Blok, Bas Stuurstraat, Bob v.d. Weide (zijn 5e) en Bas van Schaik. Met 12-12 het laatste kwartier in.

Mirthe van Staalduinen zette Valto nog op 13-12, maar daarna was het Nieuwerkerk dat de klok sloeg. Luka v.d. Vliet was op 13-13 de laatste Nieuwerkerkse doelpuntenmaker die geen Bas heette. Daarna was het BASTASTISCH. Eerst twee loepzuiver schoten van jeugdinternational Bas van Schaik, 13-14 en 13-15. Van Schaik profiteerde van een eveneens goede invalbeurt van Melissa en ook Emma Collee die hem uitstekend in stelling brachten. Daarna twee schoten van Bas de Stuur! 13-17! Een ongekende tussensprint van Nieuwerkerk van 1-9! Ook na de 14-17 van Valto was het weer raak voor Van Schaik, 14-18.

In de slotfase ging Valto alles of niets spelen en het leverde hen bijna nog wat op. Het werd 15-18 en 16-18. En bij die stand viel de afketsende bal precies goed in de handen van Maaike de Ridder. Strafworp in de slotminuut en 17-18. Valto hoopte nog op een gelijkspel. Maar daar waren de Bassen weer! 17-19 schot Van Schaik (zijn 5e) en 17-20 schot Stuurstraat (zijn 4e)! Een prachtige 17-20 overwinning voor Nieuwerkerk.

Nieuwerkerk nu op 9 punten. Valto blijft op 11. Verrassende uitslagen zaterdag. Koploper DeetosSnel ging in eigen huis onderuit tegen de nummer laatst KVS. En nummer 2 De Meervogels verloor van nummer 7 Swift. Geen gunstige resultaten voor Nieuwerkerk. Gelukkig won GKV wel van Sporting Delta.

De stand is nu:

DeetosSnel 10-18
Meervogels 10-12
Valto             10-11
GKV             10-11
Nieuwerkerk  10-9
Swift              10-8
KVS               10-6
Sp. Delta       10-5

Volgende week speelt Nieuwerkerk thuis tegen DeetosSnel. Dat is nog niet de kampioenswedstrijd van DeetosSnel. Daarvoor is de ploeg afhankelijk van het resultaat van De Meervogels later op de avond.