Nieuwerkerk terug naar de Hoofdklasse

Nieuwerkerk start in september met zowel het eerste als tweede team in de Hoofdklasse van het veldseizoen. Nieuwerkerk 2 redde het net niet tegen Avanti 2 (15-15) en Nieuwerkerk 1 ging onderuit tegen Valto (12-14). Dat betekent helaas een (voorlopig) einde van het Ereklasse-korfbal op de Kleine Vink.

De foto’s zijn weer van Alfred. Klik hier voor meer foto’s.

Nieuwerkerk 1 begon zaterdag nog wel zo goed tegen Valto. Het leek een kopie van de wedstrijd tegen DeetosSnel van vorige week. Veel strijd, goed verdedigen en op de juiste momenten scoren in de aanval. Het was Melissa van der Velde die Nieuwerkerk al snel op 1-0 en 2-0 zette. Lotte Larooij zorgde daarna voor de 3-0.

De 4-0 liet langer op zich wachten, maar de defensie stond aan de andere kant als een huis. Uiteindelijk dan toch de 4-0 uit handen van Bob van der Weide. Een kwartier gespeeld.

Uitstekende start!

Het kwartier daarna ging het mis en achteraf gezien gaf Nieuwerkerk daar de wedstrijd uit handen. De eerste 15 minuten geen goals voor Valto, de laatste 15 minuten 8 goals. Nieuwerkerk bracht Valto in de wedstrijd met vrije ballen en strafworpen. En Thom Voskamp vond zijn schot. In de aanval van Nieuwerkerk zakte het niveau behoorlijk en de ploeg wist via Van der Weide (5-2) en Kenneth de Ronde (6-4) nog maar twee keer te scoren. De 6-4 voorsprong verdween als sneeuw voor de zon door vier opeenvolgende Valto goals.
Knap hoe de ploeg uit De Lier de wedstrijd deed kantelen.

Na rust ging Valto snel door naar 6-9. Nieuwerkerk deed wat terug via schoten van Lotte Larooij en Luka van der Vliet 8-9.
Maar dichterbij dan 1 punt kwam Nieuwerkerk maar niet. Valto had de wedstrijd definitief overgenomen. Aanvallend schoot Nieuwerkerk een te laag percentage (12%) om zich terug te knokken in de wedstrijd. Nathan Marck schoot nog wel raak op 9-10. Maar Valto was geduldig en schoot op de juiste momenten raak.

Mooi moment was de invalbeurt van Cathy van Horik bij Nieuwerkerk. Heel lang geblesseerd geweest en nu eindelijk haar rentree in het eerste. En met twee schoten op 10-12 en 12-14 toonde zij haar gelijk haar meerwaarde. Een andere invaller, Bas Stuurstraat, had het op 11-12 nog wel even spannend gemaakt. Maar tussendoor dus al de 11-13 en 11-14 van Valto.

Eindstand 12-14 en Valto plaatst zich samen met DeetosSnel voor de Ereklasse in september 2024. Daar speelden deze teams vorig jaar september ook al. Voor Nieuwerkerk een gemiste kans, want na de sterke start had er zaterdag meer in gezeten. Aanvallend was het echter niet genoeg, net als eerder uit bij Valto en DeetosSnel en dan ben je dus terecht derde geworden in deze poule. In september de Hoofdklasse in; ook geen schande.

Doelpunten Nieuwerkerk: Cathy van Horik 2, Lotte Larooij 2, Melissa van der Velde 2, Bob van der Weide 2, Bas Stuurstraat 1, Nathan Marck 1, Kenneth de Ronde 1 en Luka van der Vliet 1