PR

Nieuwerkerk na verlies bij GKV nog steeds in degradatiestress! (25-20)

Van onze  verslaggever

Het is Nieuwerkerk 1 opnieuw niet gelukt om een resultaat te boeken tegen GKV 1. Waar GKV tijdens de vorige ontmoeting huishield in de Kleine Vink (15-24), was het nu een stuk spannender. Nieuwerkerk had een groot deel van de eerste helft initiatief, maar ging alsnog met een 11-10 achterstand de rust in. Veel meegereisde Nieuwerkerk supporters zagen een spannende tweede helft in de van Rappardhal, waar er met een tussenstand van 20-19, negen minuten voor tijd, nog alles mogelijk leek. Echter was de eindfase van de tweede helft, net zoals bij de eerste helft, volledig voor de thuisploeg. GKV kon zodoende de wedstrijd relatief eenvoudig uitspelen en won met 25-20.

GKV schoot uit de startblokken door de allereerste doelpoging direct af te ronden. Maren van Krieken schoot deze binnen, en zou ook gaan uitblinken deze wedstrijd. Haar vakgenootje Jelle Postma volgde haar voorbeeld door de 2-0 binnen te gooien, na een overname situatie. Hierna viel het qua scores een tijd stil bij GKV. Kenneth de Ronde hield GKV-spits Niek van der Weijden knap onder controle en Bart Huijser en Bob van der Weijden waren belangrijk door in verdedigend opzicht meermaals de verdedigende rebounds te winnen.

Foto Wim den Besten

Hierdoor kreeg Nieuwerkerk de tijd en ruimte om een voorsprong te bewerkstelligen. Een run van 5 Nieuwerkerkse doelpunten (de 5e was een fraai jumpshotje van de Ronde) werd even onderbroken door een Gorinchemse doorloper (Pepijn Kuintjes). GKV gaf duidelijk bewust ruimte aan Tessa van Dijk om haar uit te lokken door te schieten. Hier wist zij gelukkig wel raad mee door tweemaal raak te schieten (3-7). Helaas wist Nieuwerkerk dit gaatje van vier niet uit te bouwen. De aanvallen werden slordiger, gemakzucht leek een rol te spelen en de (onnodige) foutenlast ging omhoog. Zodoende kon GKV het gat van 4 eerst verkleinen naar 2, om vervolgens gelijk te trekken en op 10-10 zelfs de voorsprong bij rust te claimen (11-10).

Dan naar de tweede helft. De eerste aanval van GKV werd opnieuw afgerond door van Krieken (doorloper), haar derde goal. 12-10. Wissel aan de kant van Nieuwerkerk. Bas van Schaik voor de Ronde. Van Schaik kwam direct eenvoudig tot schoten en een sterke Nieuwerkerkaanval werd door Babette Blok bekroond. Haar tweede goal en tevens tweede strafworp. Hierna volgde een lange fase waar de ploegen zo goed als om en om wisten te scoren. GKV verdedigde het gat van 2, waardoor Nieuwerkerk nooit meer gelijk wist te komen. Echter liet Nieuwerkerk op haar beurt lange tijd een gat van 4 ook niet toe, waardoor het lange tijd spannend bleef. Nadat Niek van der Weijden verlost was van de Ronde, kwam hij los en liet meermaals van zich spreken.

Foto Wim den Besten

Bij een 20-17 tussenstand mocht Nathan Marck, na maanden blessureleed, zijn rentree maken in ons vlaggenschip. Na een gemiste strafworp wist hij dit foutje goed te maken door de 20-18 binnen te gooien. Van Schaik, die het verdedigend lastig had maar aanvallend sterk inviel, bracht de spanning volledig terug middels een zeer fraaie one-hander (20-19). Zou Nieuwerkerk het dan toch nog over kunnen nemen? Het antwoord werd nee. Kuintjes mocht na een dames-wissel aan GKV kant de verkregen strafworp overnemen en faalde niet (21-19). Hierna zou er bij Nieuwerkerk vrij weinig meer lukken. GKV wist wél nog enkele keren te scoren en zag de teller eindigen op 25. Nieuwerkerk wist daarentegen in de laatste 9 (!) minuten nog maar 1x te scoren (Huijser) en dat is simpelweg te weinig om een wedstrijd in zo’n slotfase naar je toe te trekken. Het slotakkoord was voor Niek van der Weijden, die samen met van Krieken alsnog topscoorder werd (beiden 5 treffers).

Foto Wim den Besten

Ten opzichte van de thuisronde wist Nieuwerkerk weliswaar een stuk beter partij te bieden, maar het bleek onvoldoende om écht aanspraak te maken op een resultaat, in de vorm van tastbare punten. Zodoende blijft het hartstikke spannend onderin de poule. Concurrent KVS wist knap de punten af te snoepen van de Meervogels (22-23). Gelukkig wonnen Valto (van Swift) en DeetosSnel (van Sporting Delta) wel. Nieuwerkerk feliciteert bij deze de terechte kampioen DeetosSnel met het behaalde kampioenschap en mag zich nu gaan opmaken voor volgende week. Dan volgt de kraker, in onze thuishaven de Kleine Vink, versus KVS. Tot dan?!