Nieuwerkerk maakt het onnodig spannend tegen ODIK

De wedstrijd tegen Odik uit Barneveld was er één ‘om des keizers baard’. ODIK was al gedegradeerd naar de overgangsklasse en Nieuwerkerk was al gehandhaafd. Voor Nieuwerkerk was het echter wel zaak om het zaalseizoen goed af te sluiten en het ‘goede gevoel’ mee naar de hervatting van de veldcompetitie te nemen. Dat moest dit keer gebeuren zonder Eva Boeter (geblesseerd) en de vaste reserves van het tweede, aangezien zij de verre uitwedstrijd tegen TOP(A) op het programma hadden staan (en daar knap wisten te winnen!). Daarom eindigde Nieuwerkerk met drie debutanten uit onze A1!

In de eerste tien minuten werd er tot 4-4 om en om gescoord. Het was Nieuwerkerk dat vervolgens grip op de wedstrijd kreeg en een voorsprong opbouwde. Door goals van Bart Huijser (korte kans) en Mika de Ruiter (strafworp) werd het 4-6. In die fase was Nieuwerkerk aanvallend efficiënt en verdedigend solide. Zo verdedigde Wouter Wilhelm goed de afscheidnemende topscoorder Milko van Golberdinge en waren Babette Blok en Tessa van Dijk erg gevaarlijk op hun doorbraak naar binnen. Het waren ook Wilhelm (schot) en Blok (strafworp) die kort na elkaar het verschil vier maakten.

Hoewel het andere vak de echte ‘schwung’ mistte, wisten zij wel hun doelpunten te maken. Met een knappe goal maakt De Ruiter 5-9 om vervolgens een knullige strafworp tegen te krijgen (6-9). Hij en zijn directe tegenstander Cees Snoei (stopt ook) vochten mooie duels uit. Door goals van Matthijs Lansbergen (schot), Huijser (twee schoten) en Blok (doorloopbal) wordt er gerust met een stand van 6-13.

De tweede helft lijkt Nieuwerkerk voortvarend te starten met goals van Van Dijk (schot), De Ruiter (strafworp) en wederom Van Dijk (doorloopbal). Het staat dan 8-16 met nog twintig minuten te spelen. Het is Nieuwerkerk dat ODIK terug in de wedstrijd laat komen, vanaf dat moment oogt het allemaal wat gemakzuchtig en is de echte scherpte weg. ODIK begint te scoren en komt terug tot 11-17. Dan is het tijd voor de eerste debutant, Robin Bal valt in voor de geblesseerde Lotte Larooij, een mooi moment voor onze A1-speelster.

In een periode van circa 10 minuten valt het aanvallend stil en krijgt het makkelijk goals tegen. Nieuwerkerk lijkt het opeens helemaal kwijt. ODIK heeft opeens het geloof om een teleurstellend zaalseizoen toch een mooi einde te geven. 18-18 en nog maar drie minuten te spelen…

Echter, dit jonge Nieuwerkerk 1 heeft dit seizoen grote stappen gemaakt en veel geleerd. Het is tekenend voor de slotfase waarin de ploeg haar rug recht en heel ‘volwassen’ de wedstrijd alsnog naar zich toetrekt. Nieuwerkerk scoort drie goals achter elkaar en wint. Bovendien hebben ook India van de Burgt en Tommie Swikker hun debuut mogen maken.

Met deze winst in Barneveld sluit Nieuwerkerk 1 de hoofdklassecompetitie af met een vijfde plaats. Een mooi resultaat door hard werken en steeds beter spel. Het eerste bedankt ook alle supporters, vrijwilligers en reserves voor hun bijdrage aan deze presentatie!