Nieuwerkerk afgebluft in De Lier

In speelronde 2 is Nieuwerkerk tegen een harde nederlaag aangelopen. Valto was in De Lier dit keer over alle schijven sterker. Met name in de rebound had Valto veel over. In aanvallend opzicht kwam Nieuwerkerk niet uit de verf, waardoor het vlak voor rust pas twee goals had gemaakt. Een korte opleving zorgde voor een 8-5 tussenstand. In de slotseconde van de eerste helft bepaalde Valto de ruststand op 9-5. Werk aan de winkel voor CKV in de rust. Direct na de rust 9-6 maar vervolgens liep een goed spelend Valto uit naar een ruime voorsprong van 16-8. In de laatste tien minuten scoorden beide teams nog drie keer. Het moet gezegd worden: in de tweede helft zat het Nieuwerkerk ook niet mee qua afronding. Valto won verdiend met 19-11. Een uitslag die ook voor het onderling resultaat niet prettig is. Volgende week wacht DeetosSnel in Dordrecht.

Om 15:00 floot het scheidsrechtersduo R. Ringma/B. de Vree voor het eerst. Onder prima weeromstandigheden (weinig wind/droog/prima temperatuur) had Valto als doel om gelijk in wedstrijdpunten te komen met ons eerste. Aan Nieuwerkerkse kant was de ontmoeting een kans om de concurrent uit de Lier een achterstand van 4 punten te bezorgen. Uiteindelijk werd de wedstrijd redelijk eenrichtingsverkeer.

De openingsfase is misschien al typerend. Na enkele seconde lag de bal (beginbal) al op de strafworpstip, en niet voor de laatste keer. Koert de Ridder verprutste deze kans nog volledig, maar zag zijn vakgenootje Bart van Leeuwen een minuut later alsnog de 1-0 binnen werken. Al gauw gevolg door de 2-0 (de Ridder van afstand). Valto viel qua scores even stil (nóg een misser vanaf de strafworpstip) waardoor Kenneth de Ronde de stand gelijk kon trekken (2-2). Daarna nam Valto het iniatief volledig over. Tweemaal Maaike de Ridder herstelde het gat van twee naar 4-2. De thuisploeg won meer rebounds, creërde meer én kwalitatief betere kansen, hield de foutenlast lager en scoorde mede hierdoor nog eens driemaal (7-2). Een succesvolle vrije bal bij NWK (Bob van der Weijde) werd direct gecounterd door zijn fysiek sterke tegenstander Jasper van der Eijk (schot van afstand), die kort voor de wedstrijd in het zonnetje werd gezet. Hij werd als international beach-korfbal namelijk onlangs wereldkampioen.

Na de 8-4 (Luka van der Vliet) kozen Nieuwerkerk coaches Verbeek en Reijm voor een andere aanpak op aanvallend vlak in het Nieuwerkerk vak dat op dat moment aanval stond. Bas Stuurstraat werd gebracht op de plek van van der Weijde, die niet 100% fit was en het zwaar had, reboundend vs van der Eijk.

De slotfase (eerste helft) bracht enkele fysieke en verbale confrontaties met zich mee maar dit zou de wedstrijd niet doen kantelen/beïnvloeden. Na de 8-5, uit handen van Nathan Marck, bepaalde van Leeuwen de ruststand op 9-5.

De tweede helft dan. Zou het Nieuwerkerk lukken om de ploeg van Tissink/Reijgersberg te doen wankelen? Dan zou er aanvallend gezien een hoger niveau behaald moeten worden, en daar bovenop meer grip op de Valto-aanval te krijgen.

Van der Vliet haar eerste poging na rust stuitert binnen maar ook Valto verzilvert de eerste aanvalsopzet na rust. Helaas blijkt al gauw dat Valto niet alleen van plan is om de voorsprong te behouden, maar deze zelfs verder uit weet te bouwen. Nieuwerkerk wil natuurlijk wél, wisselt er gedurende de 2e helft nog op los (Robin Bal uit Nieuwerkerk A1 maakte haar debuut!) maar het mocht allemaal niet baten. Wanneer het geluk aan Nieuwerkerkse zijde dan ook nog eens ontbreekt (meerdere pogingen zouden de korf uit draaien) is de wedstrijd vroegtijdig wel al beslist. Als de 14-8, opnieuw van Leeuwen (kwartier voor tijd), de doodsteek niet was, dan waren de twee scores daarna het wél (16-8). Beide ploegen scoren vervolgens nog driemaal en de wedstrijd eindigt in 19-11. Dit gat van 8 doelpunten spreekt voor zichzelf en hiermee lijkt Valto ook nog eens een flinke aanspraak te doen op een positief onderling resultaat. De return met 9 verschil winnen is namelijk niet onmogelijk, maar klinkt wél onwaarschijnlijk. Bart van Leeuwen, die ook reboundend een sterke pot speelde, is met 5 scores topscoorder geworden, zonder hier veel pogingen voor nodig te hebben gehad.

De eerste uitwedstrijd werd zodoende, licht uitgedrukt, niet wat wij als Nieuwerkerk ervan gehoopt hebben. Reboundend, verdedigend (aantal onnodige fouten / strafworpen tegen), tactisch (welke kansen neem je wél, van welke afstand zoek je deze, en welke stel je bewust nog even uit) en qua scherpte (afronding) werd de slag duidelijk verloren en tijdens de return in Nieuwerkerk zal het anders moeten. De koppositie is nu volledig in handen van DeetosSnel (11-17 winst bij KOAG) en plaats 2 wordt nu gedeeld met Valto. En door het grote gat van 8 doelpunten, zou je eigenlijk kunnen stellen dat Valto tweede staat, op onderling resultaat.

Volgende week zaterdag volgt de krachtmeting met DeetosSnel (16u in Dordt) waar Nieuwerkerk de kans krijgt om de spanning terug te brengen in de Ereklasse-degradatie poule. Eenvoudig zal dit niet worden. Tweemaal hard trainen, het verdedigend plan beter en meer gedisciplineerd uitvoeren en vanaf de start wedstrijd de juiste energie uitstralen zijn dan een must om kans te maken.

Nieuwerkerk 1 hoopt op veel blauw/zwart publiek langs de kant in Dordt om de ploeg aan te moedigen. Tot dan?!