Fenomenale eerste helft bezorgt CKV de zege tegen DeetosSnel (15-10)

In de Ereklasse heeft CKV Nieuwerkerk een prachtige zege geboekt op koploper DeetosSnel uit Dordrecht. Nadat er twee weken geleden nog met 13-9 was verloren in de uitwedstrijd werd het dit keer 15-10 voor Nieuwerkerk. De basis voor deze knappe zege werd gelegd in een uitstekende eerste helft. Via een 5-0 tussenstand na een kwartier ging Nieuwerkerk rusten met een 10-2 voorsprong. In de tweede helft liep het verschil meerdere keren uit naar negen (11-2, 12-3 en 15-6). In de slotfase scoorde Nieuwerkerk niet meer zo makkelijk. In de absolute slotfase kon DeetosSnel nog een paar makkelijke goals maken, waardoor de eindstand 15-10 werd. Een prachtige en noodzakelijke zege voor de spelers van coaches Reym en Verbeek.

Alfred heeft weer de foto’s van deze wedstrijd gemaakt, je vindt ze hier
Wil je de wedstrijd terugkijken? Klik dan hier

Voorafgaand aan dit duel stond DeetosSnel nog op een 100% score in deze poule: 6 uit 3. De ploeg van coaches Leon Simons en Jan van Essen had nog 1 puntje nodig om zich te plaatsen voor de Ereklasse in september 2024. Nieuwerkerk op een achterstand van vier punten. Het moest zaterdag wel gebeuren, wil Nieuwerkerk kans houden op plaatsing voor die Ereklasse. De absolute wil om te winnen straalde Nieuwerkerk vanaf het begin uit. Net als twee weken geleden stond de defensie als een huis. Dit keer vielen de eigen goals ook wat makkelijker. Bijvoorbeeld na 10 seconden toen Luka van der Vliet de 1-0 er al had in liggen. In de 6e minuut werd de marge verdubbeld door Kenneth de Ronde. Door een dubbelslag van Bob van der Weide stond het 12 minuten al 4-0! Wat een weelde. En wat was het overtuigend in zowel de aanval als verdediging. Captain Bart Huijser ging voorop in de strijd en was, net als Bob v.d. Weide, heer en meester in de rebound tegen de toch niet kleine Dordtse heren.

Met haar tweede goal schoot Luka v.d. Vliet Nieuwerkerk na 16 minuten op 5-0. DeetosSnel had dus nog steeds niet gescoord. De Nieuwerkerkse dames verdedigden nog beter dan twee weken geleden. Erg knap. In de 17e minuut was het dan eindelijk raak voor DeetosSnel. Mats van Gemert met de 5-1. Ongeveer 10 minuten voor rust kwam Nathan Marck in het veld bij Nieuwerkerk. Zijn eerste schot was raak en betekende 6-1. Die goal werd direct gevolgd door de 6-2 van Nout van der Wal.

In de laatste 8 minuten van de eerste helft hield Nieuwerkerk het weer heel knap dicht in de defensie. Zelf scoorde de ploeg nog vier keer. Eerst twee mooie schoten van Bart Huijser binnen een minuut tijd: 7-2 en 8-2. Weer een minuut later werd het 9-2 door Lotte Larooij. Invaller Nathan Marck bepaalde de ruststand op 10-2! Een indrukwekkende ruststand tegen de beste ploeg uit de poule!

De eerste goal na rust was van Nieuwerkerk: Kenneth de Ronde schoot zijn tweede bal binnen: 11-2. DeetosSnel antwoordde met een strafworp van Mats van Gemert (ook zijn 2e). Het verschil ging direct weer naar negen door een heerlijke damesgoal van Tessa van Dijk en Lotte Larooij. Larooij rondde af (haar 2e), maar het doorzetten en de assist van Van Dijk waren prachtig om te zien: 12-3. De wedstrijd kwam goed los, want in de aanval daarna was het alweer raak voor DeetosSnel. Het 2e schot van Nout van der Wal: 12-4. DeetosSnel na 5 minuten al net zoveel goals als in de hele eerste helft.

Vijf minuten later pas de volgende goal. Naomi Kroon met de eerste damestreffer van DeetosSnel: 12-5. Met haar derde treffer zette Luka van der Vliet het verschil weer op acht (13-5). Als we dan toch een puntje van kritiek mogen hebben na deze prachtige prestatie van Nieuwerkerk is dat het feit dat de ploeg in de laatste 19 minuten nog maar twee keer wist te scoren. DeetosSnel, dat in de eerste helft al Mees Oppe had ingebracht, bracht ook Stephanie van Geffen binnen de lijnen. Haar eerste schot was net als twee weken geleden raak: 13-6. De invaller bij Nieuwerkerk schoot een kwartier voor tijd zijn derde schot binnen (Nathan Marck) en met 14-6 kon dit niet meer fout gaan voor Nieuwerkerk.

De ploeg bleef uitstekend verdedigen en hield DeetosSnel weer lange tijd van scoren af. Zo werd het nooit spannend. Ruim tien minuten voor tijd de laatste CKV-treffer uit handen van Kenneth de Ronde: 15-6. In de laatste 9 minuten scoorde DeetosSnel nog een aantal treffers. Vrije bal van Shane Buckland, strafworp en schotje Mees Oppe en nog een korte kans van Buckland. Deze goals vielen in de slotfase waarin bij Nieuwerkerk de scherpte eraf was bij de heren. Zo ging DeetosSnel nog even geloven in het onderling resultaat, maar dat bleef met 15-10 in het voordeel van Nieuwerkerk.

Een uitstekende wedstrijdinstelling, een ijzersterke defensie en een zuiver schot in de eerste helft bezorgde Nieuwerkerk deze knappe overwinning op de koploper. Een echte teamprestatie! DeetosSnel nu samen met Valto op 6 punten en Nieuwerkerk op 4. KOAG heeft 0 punten en kan niet meer bij de bovenste 2 komen. Nieuwerkerk speelt volgende week tegen Valto. Bij winst houdt de ploeg kans op de Ereklasse. Dat wordt dus spannend volgende week op de Kleine Vink.

Doelpunten Nieuwerkerk: Luka v.d. Vliet 3, Kenneth de Ronde 3, Nathan Marck 3, Lotte Larooij 2, Bob v.d. Weide 2 en Bart Huijser 2

Doelpunten DeetosSnel: Mats van Gemert 2, Nout van der Wal 2, Shane Buckland 2, Mees Oppe 2, Naomi Kroon 1, Stephanie van Geffen 1