Blauwe kers op de taart in Middelburg

“Season High voor Nieuwerkerk 1: 27 goals”

Het vlaggenschip van CKV Nieuwerkerk heeft in de slotronde van het zaalseizoen uitgehaald in Middelburg. In een wedstrijd om des keizers baard tegen degradant Swift was Nieuwerkerk scherp en fel. Via tussenstanden van 4-6 en 5-11 liep Nieuwerkerk uit naar een ruststand van 8-16. De start van de tweede helft was ook goed: 9-20. Vanaf dat moment kwam Swift wat beter in de wedstrijd en gingen de Zeeuwen meescoren. De eindstand van deze prima wedstrijd werd 17-27 voor Nieuwerkerk. Het hoogste aantal goals in een wedstrijd dit zaalseizoen voor Nieuwerkerk. Bob van der Weide had daar met 8 treffers een groot aandeel in. Nieuwerkerk sluit het seizoen af met 14 punten uit 14 wedstrijden. Uiteindelijk ver boven de degradanten Swift en Sporting Delta.

Aan het einde van een lang seizoen nog een dagje Zeeland voor de selectie van CKV Nieuwerkerk. Nieuwerkerk 2, dat op de 2e plek is geëindigd in de Reserve Hoofdklasse, sloot af in Arnemuiden tegen TOP. Nadat Nieuwerkerk 1 daar de eerste helft had gekeken, kwam de ploeg aan in Middelburg bij het plaatselijke Swift. Swift was vorige week al gedegradeerd na de nederlaag bij Sporting Delta. Toch zat sporthal de Sprong lekker vol, omdat Swift 2 die avond kampioen werd. Helaas geen livestream bij Swift, waardoor veel Nieuwerkerkse supporters de goals moesten volgen via de Instagram van CKV (Dank je wel Irene!). Nieuwerkerk had zich vorige week al veilig gespeeld en dus stond er zaterdag niks meer op het spel voor beide teams, behalve de eer. Toch had het de vaste supporters van Nieuwerkerk niet weerhouden van de lange reis naar Middelburg. Samen met een aantal “gastsupporters” van Tjoba uit Goes waren zij goed te horen.

Nieuwerkerk begon goed aan de wedstrijd. De eerste aanval was het raak van afstand door Kenneth de Ronde. De Ronde speelde een uitstekende eerste helft waarin hij vier keer raak zou schieten. Swift antwoordde met twee goals op rij en nam op 2-1 de enige Zeeuwse voorsprong. Nieuwerkerk egaliseerde snel via een schot van Bob van der Weide en niet veel later stond de ploeg op 2-4 door goals van Luka van der Vliet en De Ronde. Toen ook Nathan Marck raakschoot was het binnen 7 minuten al 2-5. Swift nam hun eerste Time Out. Niet veel later was het 4-8 en hadden Babette Blok en Tessa van Dijk de korf ook gevonden. Blok speelde haar laatste wedstrijd voor Nieuwerkerk 1. De manier waarop zij topspits Aïsja Zuidweg verdedigde, was indrukwekkend. Sowieso was de verdedigende druk van Nieuwerkerk over de hele linie uitstekend. Swift ging vaak door de schotklok, kreeg veel doordringen tegen en ook werden de schoten van Swift afgefloten voor verdedigt. Het arbitrale duo Bentum en Den Hartog floot overigens een uitstekende wedstrijd. Jammer dat Nieuwerkerk dit rustige en overtuigende duo zaterdag pas voor het eerst had.

Met nog maar eens twee goals zette Bob van der Weide Nieuwerkerk voor de 20e minuut op 5-11. Met vijf treffers voor de rust was Van der Weide niet te houden. Zijn persoonlijke tegenstander werd in de eerste helft al gewisseld. Overigens had Swift toen de tweede Time out al genomen en was ook Menno Kasse al in de ploeg gekomen. Kasse speelde een prima wedstrijd en kwam net als Jord Bezemer tot vier goals voor Swift.

Via een aantal prima aanvallen en mooie goals kwam Nieuwerkerk tot een ruststand van 8-16. Eigenlijk was er weinig op aan te merken de eerste helft. Hoe zou dat na de rust gaan?

Nieuwerkerk ging gewoon door na de rust. Mooie schoten van aanvoerder Bart Huijser en Luka van der Vliet en het was 8-18. Na de 6e van Van der Weide schoot Huijser ook gelijk zijn 2e treffer binnen op 9-20. Dit gaatje van elf goals verschil was het grootste van de avond. In het vervolg van de wedstrijd kwam Swift er beter in en ging de ploeg makkelijker scoren. Tussen zes Zeeuwse goals op rij scoorde voor Nieuwerkerk alleen Nathan Marck. Met nog ruim tien minuten te spelen was het toen 15-21. Vanaf dat moment trok Nieuwerkerk de touwtjes weer wat steviger aan in de defensie.

Na de 15-22 van Blok schoten Marck en Van der Weide weer raak. De mannen profiteerden zaterdag optimaal van de aanwezigheid van Melissa van der Velde in hun vak. Net als vorige week speelde zij heel goed in dienst van het vak, dit keer in combinatie met de hard werkende Tessa van Dijk. Ondanks een paar mooie pogingen kwam Van der Velde helaas niet zelf tot scoren, maar dat gaat niet lang uitblijven. Een dame die zaterdag wel makkelijk tot scoren kwam was Luka van der Vliet. Zij beloonde haar uitstekende wedstrijd met de 16-25 en haar vierde goal.

In de slotfase kon Nieuwerkerk veel wisselen. Bas Stuurstraat en Lotte Larooij speelden een kleine tien minuten mee. En uit het tweede maakten Jorieke Bolomey, Jason de Smit, Mika de Ruiter en Wouter Wilhelm nog minuten. Na de achtste treffer van Bob van der Weide bepaalde Jorieke Bolomey de eindstand op 17-27. Na die goal was daar de publiekswissel voor Babette Blok. Zij werd vervangen door Emma Collee. Met pijn in het hart neemt de selectie afscheid van deze topper. Ook zaterdag liet ze wederom in aanvallend en verdedigend opzicht zien veel te goed te zijn om te stoppen.

Een mooie overwinning voor Nieuwerkerk, dat het seizoen zo afsluit met 14 punten. Complimenten voor de ploeg en de staf hoe het dit seizoen na een onrustige start, 1 punt uit vier wedstrijden, een trainerswissel en blessures toch nog goed is gekomen. Swift degradeert met 8 punten. De tweede degradant is Sporting Delta met 9 punten. Zij verloren zaterdag bij KVS met maar liefst 18-10. KVS blijft dus in de Hoofdklasse. Gefeliciteerd. Nieuwerkerk maakt zich nu op voor het veldseizoen in de Ereklasse. Zaterdag 20 april start het veldseizoen met een thuiswedstrijd tegen KOAG.

Doelpunten Nieuwerkerk: Bob van der Weide 8, Kenneth de Ronde 4, Luka van der Vliet 4, Nathan Marck 4, Babette Blok 3, Bart Huijser 2, Tessa van Dijk 1 en Jorieke Bolomey 1