Vanuit het bestuur

Beste Leden, ouders van leden, lezers,

Allereerst de beste wensen voor 2023, ik wens jullie allemaal een gelukkig, gezond en sportief nieuwjaar!

Het einde van 2022 bracht onze club nog mooie dingen. Een geslaagd schottoernooi op oudejaarsdag (organisatie bedankt!) en een selectie van onze Britt uit de B1 in Oranje u17. Gefeliciteerd Britt!

Dan wat minder goed nieuws……

Vorig jaar september ben ik afgetreden als voorzitter van de vereniging. Ik heb toen al aangegeven de vereniging en in het bijzonder het bestuur niet zomaar achter te laten en daar waar nodig mee te blijven helpen.

Vanuit dat perspectief maak ik mij echter ernstig zorgen. De vereniging heeft te kampen met een vrijwilligerstekort, dat is niet nieuw en bovenal een maatschappelijk probleem, dat ook wij niet 1, 2…3 oplossen. Bij CKV Nieuwerkerk stonden echter altijd wel mensen op die de gaten dichtliepen en dat is gelukkig nog steeds zo. Er gaat heel veel goed bij ons in de vereniging, menig vereniging zal jaloers zijn op onze bloeiende en sprankelende club.

Op dit moment is er echter ook een zeer zorgelijk aantal vacatures op hele belangrijke posities. Dat is een enorme uitdaging, het biedt echter ook enorme kansen!

Wie de draad nu oppakt, heeft de kans om de functie, de invulling en de wijze waarop geheel zelf in te vullen. Tevens biedt het de kans om jouw netwerk en vriendenkring uit te gaan bouwen en verder vorm te geven!

Eerder schreef ik over nieuw elan en een ander perspectief, daarmee bedoelde ik het bovenstaande. Het is nu de kans om de vereniging die swung, die vlucht te geven die de vereniging nu nodig heeft.

Toen ik aantrad als voorzitter was ik een jonge veertiger en wist ik ook niet waar ik exact aan begon. Wat ik wel wist, is dat de club een voorzitter nodig had, destijds kon het ook zo niet verder. Dat ik zestien jaar lang die functie met enorm veel plezier heb uitgeoefend, kon ik toen ook niet vermoeden. Ik zeg altijd: ‘Als het mij niets gebracht zou hebben en mij geen positieve energie zou hebben gegeven, had ik het nooit zolang volgehouden’.

Terug naar de realiteit van nu! Op dit moment bestaat het bestuur uit slechts drie personen; Rob van Sprang, Judith Janssen-Vogelaar en Ronald Verbeek. Dat is inmiddels al bijna 6 maanden zo.  Deze drie mensen kunnen onmogelijk met z’n drieën de vereniging bestuurlijk draaiende houden. Dat gaan zij niet volhouden en dat gaan zij ook niet doen! Dan houdt het op enig moment op!

Het is aan een nieuwe club mensen deze drie bestuurders te helpen en uiteindelijk te vervangen. Nieuwe mensen met nieuwe ideeën en nieuwe energie. We verwachten heus niet dat bestuursleden zestien jaar of langer de vereniging vertegenwoordigen, dat is van de gekke. Maar drie jaar investeren in de club moet haalbaar zijn. Net zoals ik toen ik een jonge veertiger was, is het nu aan een nieuwe generatie om die draad op te pakken!

Onderstaand een overzicht van de nu openstaande functies. Het is aan jullie, leden, ouders van leden, of anderszins betrokkenen om hier invulling aan te geven. Ook hiervoor geldt: doe het vooral op jouw manier, met jouw (tijds) invulling en maak het persoonlijk naar je eigen ideeën .

Iedereen zegt altijd: “Je moet mensen persoonlijk benaderen, een oproep plaatsen heeft helemaal geen zin”.

Laten wij het met elkaar eens anders doen en het tegendeel bewijzen!

Bestuur, commissieleden en andere vrijwilligers zijn altijd wel op de club aanspreekbaar, bel anders even, appje of een mailtje, er is altijd wel een weg om met elkaar in gesprek te komen. Oooh geen angst als je contact opneemt, ben je heus niet gelijk gestrikt en vastgelegd hoor, laten we het vooral met elkaar oplossen, en zoeken hoe jij jouw steentje kan bijdragen. Een informatieavond hierover zou wat mij betreft ook het begin van een oplossing kunnen zijn.

Lieve mensen, het spijt mij dat ik zo aan het begin van dit nieuwe jaar geen vrolijker verhaal heb. Het klinkt misschien als een noodoproep en dat is het eigenlijk ook! Zo gaat het niet heel lang nog goed en zullen er op cruciale posities in de club problemen ontstaan. Neem je verantwoordelijkheid en help ons een tijdje mee op weg.

Zoals jullie lezen, nog immer betrokken en bevlogen over ons cluppie.

Namens het voltallige bestuur en Emmo van Herk,

De ex-voorzittert

Alfred

Telefoonnummers:
Ronald:            06-16060116
Judith:              06-29194548
Rob:                 06-25448251

Functie  Omschrijving  Tijdsbesteding  Verstand van Korfbal nodig? Termijn 
Teammanager Selectie Manager van de selectie, verzorgen van teamkleding. Teamondersteuning, regelneef, de spil van het team. 1x per week, naar wens 2x Nee per direct
TC Coördinator Voorzitten van TC overleg, contact met het bestuur. Technisch beleid en toekomst plannen. Contact met staf Selectie. Onderdeel van commissie van 4 personen. Evaluatie trainers en spelers ca 4 uur per week.
Vooral piek einde en begin seizoen
Ja In overleg
Assistent Coach Nwk 2 Aanwezig bij minimaal 1 training, liefst donderdag. Zaterdag tijdens wedstijden assistent 4-5 uur per week Ja per direct
TC Coördinator Selectiezaken  De spil binnen de selectie, aanspreekpunt voor allerlei zaken, ook voor persoonlijke zaken. De olie tussen 1-2 spelers, trainers en staf. Binnen TC aanspreekpunt voor selectiezaken 2 uur per week Ja/Nee per direct
Bestuurslid Portefeuille Horeca/Beheer Oa. aandacht en aanspreekpunt voor de Bar Cie en facilitaire zaken Bestuur vergadert 1x per 6 weken
2 uur per week
Nee op termijn
Coördinator Scheidsrechterscommissie Voorzitten van Scheidsrechterscommissie overleg. Beleidvorming voor scheidsrechterszaken. Contact voor de KNKV en vereniging 2 uur per week Nee per direct
Coördinator LiveStream Het verzorgen en aansturen van een livestream team Up to date houden van de hardware en software. Klaar en online zetten van de hardware. Toezicht houden op de livestream uitzending Op zaterdag 2/3 uur.
7x zaalseizoen.
4x veldseizoen
Nee per direct.
Voorzitter bestuur  Voorzitten van bestuursvergadering
Beleid bepalen samen met bestuur
Contact met Gemeente/Wethouder
Contact met KNKV op bestuurlijk niveau
Contact met vereniging mbt bestuurlijke zaken
Bestuur vergadert 1x per 6 weken
3 uur per week
Ja per direct
Bestuurslid Portefeuille Vrijwilligerszaken Aanspreekpunt vanuit het bestuur voor vrijwilligers
Coördineren van de vrijwilligerstaken
LET OP ! Deze functie behelst niet perse het werven van vrijwilligers.
Initatieven ondernemen voor vrijwilligers promotie
Bestuur vergadert 1x per 6 weken
3 uur per week
Nee per direct