Belangrijke zege NIEUWERKERK in Delft!

Speelronde 3 was in deze korte competitie een hele belangrijke voor CKV Nieuwerkerk. “Aanhaken of afhaken” werd het al genoemd. De spelers waren zich bewust van het belang van deze wedstrijd en gaven echt alles in Delft. Koploper Excelsior keek al snel tegen een 0-3 achterstand aan. Nieuwerkerk gaf de voorsprong weg in een verder gelijkopgaande eerste helft waarin heel hard werd gewerkt. Ruststand 7-7. Het eerste kwartier van de tweede helft was volledig voor Nieuwerkerk onder aanvoering van een ontketende Bob van der Weide. Een kwartier voor tijd stond het 8-16 voor Nieuwerkerk. In een alles of niet slotfase ging bij Excelsior toen alles goed. Nieuwerkerk deed veel fout. Drie minuten voor tijd was het daardoor 15-16. Net op tijd werd Nieuwerkerk wakker waardoor deze wedstrijd met 15-18 werd gewonnen.

De PR-afdeling van Excelsior had behoorlijk toegeleefd naar dit duel. Er werd na twee wedstrijden al geschreven over de “weg naar de Ereklasse” en “fier bovenaan staan”. Natuurlijk was Excelsior met twee zeges op GKV en ONDO goed aan het seizoen begonnen, maar dit was toch iets wat voorbarig. Nieuwerkerk wist wat het moet doen om mee te blijven doen in dit veldseizoen: winnen. Er was lekker veel publiek afgereisd naar Delft om de ploeg hierbij te steunen.

Dat publiek zag Nieuwerkerk heel goed beginnen aan de wedstrijd. Twee mooie schoten van Lotte Larooij en een schot van Bob v.d. Weide betekende een 0-3 voorsprong na 8 minuten. Er zat heel veel passie in het spel van Nieuwerkerk. Precies wat er gevraagd werd in deze wedstrijd. Excelsior kwam pas in de 10e minuut via Jelmer Beijeman aan de eerste goal. Daarna snelle goals van Excelsior. Wouter Kamps speelde een sterke eerste helft voor de formatie uit Delft. Hij vocht aan beide kanten interessante duels uit met Nathan Marck. Het was Kamps die de 2-3 maakte en Sanne Munnik niet veel later met de 3-3.

Indrukwekkend was zaterdag het verdedigende optreden van het herenkoppel Kenneth de Ronde en Wouter Wilhelm. Knap tegen het sterke herenduo Beijeman/Emiel de Kruijff. Luka van der Vliet zette Nieuwerkerk na een kwartier weer op voorsprong uit een doorloper (3-4). Excelsior miste vervolgens een strafworp maar zag De Kruijff met een slim schotje gelijk maken. In de 18e minuut was daar de eerste voorsprong voor Excelsior door een schot van Wouter Kamps (5-4).

Om en om werd er gescoord in de laatste 10 minuten voor rust. Wouter Wilhelm zette Nieuwerkerk weer naast Excelsior, maar zag zijn tegenstander De Kruijff daarna ook weer scoren (6-5). Nathan Marck schoot Nieuwerkerk op 6-6 en na goed werk van Blok schoot Lotte Larooij haar derde treffer binnen. Larooij speelde een uitstekende wedstrijd, want ook verdedigend zat ze er goed in. Met zijn derde treffer bepaalde Kamps de ruststand op 7-7.

Na rust was het 15 minuten lang genieten voor alles wat Nieuwerkerk was. Net als in de eerste helft begon de ploeg snel met drie goals op rij. Schoten van Nathan Marck, Bob v.d. Weide en Lotte Larooij vielen fraai binnen (7-10). Dit keer zette Nieuwerkerk wel door. Het was heel goed deze fase. Stip voor Blok, die even naar de kant moest. Daardoor 7-11 door Kenneth de Ronde. Een minuut later een hele slimme stip voor V.d. Weide. 7-12 na 7 minuten in de tweede helft!

Excelsior bracht de boomlange Tjarko van Batenburg in het veld tegen Bob v.d. Weide. Daardoor ging V.d Weide naar de spits en leefde zich daar helemaal uit. De 7-13 kwam uit zijn handen maar ook de 8-15 en 8-16. Tussendoor was het ook al raak voor Babette Blok (7-14) en Wouter Kamps. Vijf goals dus voor V.d. Weide in het kwartier na rust. Belangrijker nog: een 0-7 run voor Nieuwerkerk en een voorsprong van 8 punten. Dit mocht Nieuwerkerk niet meer weggeven. Helaas viel Lotte Larooij geblesseerd uit.

Excelsior ging alles of niet spelen in de slotfase. De koploper moest wel. De weg naar de Ereklasse was inmiddels aan flink onderhoud toe. Emiel de Kruijff ging de spits in en deed dit fantastisch (3 goals in deze fase). Veel foute keuzes bij Nieuwerkerk in deze fase. Bij elkaar leidde dit tot een 7-0 run van Excelsior. Dat mag natuurlijk niet gebeuren. Bijna elke minuut was het raak voor Excelsior dat zo steeds dichterbij kwam. Na de 15-16 van De Kruijf in de 27e minuut zag het Nieuwerkerk publiek het somber in. Als De Kruijf de bal nog een keer zou krijgen was het vast 16-16 geworden.

Gelukkig was daar precies op tijd Nathan Marck om de Delftse streak te onderbreken: 15-17 in de 28e minuut. In de slotminuut bepaalde Wouter Wilhelm de eindstand op 15-18. Nieuwerkerk had keihard gewerkt voor deze verdiende zege. Mooie blijdschap. Complimenten ook voor het arbitrale duo Kuiper/De Haan dat zich meer dan goed staande hield in deze zeker niet makkelijke maar wel sportieve wedstrijd.

ONDO won van GKV en daardoor staat Nieuwerkerk halverwege samen met ONDO en Excelsior bovenaan met 4 punten. Volgende week de derde uitwedstrijd op rij. In ‘s Gravenzande bij ONDO. Daar heeft Nieuwerkerk nog wat goed tegen te maken.

Doelpunten Nieuwerkerk: Bob v.d. Weide 6, Lotte Larooij 4, Nathan Marck 3, Wouter Wilhelm 2, Luka v.d. Vliet 1, Babette Blok 1, Kenneth de Ronde 1