JTC

Zaterdag 16 April last Playoff Game:
Nieuwerkerk A1 vs HKV/Ons Eibernest  A1

Eindelijk was het dan zover de laatste Playoff wedstrijd van Nieuwerkerk A1 tegen de giganten van HKV Ons Eibernest A1

Ondanks het vroege uur hadden zeer veel Nieuwerkerk supporters zich verzameld in sporthal De Kleine Vink om onze Nieuwerkerk A1 ploeg van de broodnodige steun te voorzien.

Met de uitwedstrijd bij Eibernest nog vers in het geheugen, wisten we maar al te goed dat dit weer een wedstrijd vol strijd en passie zou gaan worden die alle kanten op kon gaan.

Coach Stephan en zijn staf hadden dan ook weer veel wedstrijdscenario’s bekeken :

Wat gaan we doen als we snel op achterstand komen, hoe gaan we opstellen, wie hebben we op de bank, wat kan er nog beter na de gewonnen uit wedstrijd, zijn alle spelers fit , hebben we spelers met klachten, hoe zal de opstelling van de tegenstander gaan worden, wat is de  tactiek en speelstijl, kortom te veel om op te noemen.

In de basis hadden we het 1e aanvalsvak gewisseld met het 1e verdedigingsvak als start opstelling, er van uitgaande dat HKV Ons Eibernest dit mogelijk ook zal doen.

We zouden weer veel druk zetten op hun aanval door erg strak voor te verdedigen en waar mogelijk de steun niet te makkelijk zouden weggeven. Het doel was ook om Eibernest naar de zijkanten te dwingen en ze het verre schot te laten nemen. Dan super rebounden om zo min mogelijke schot kansen weg te geven.

We wisten maar al te goed dat HKV ons Eibernest beschikt over 4 zeer goede heren, met lengte. En 1 goede dame en 1 redelijke dame, die beide zeer gevaarlijk zijn rond de korf acteren met veel omdraaiballen. Opletten en scherp blijven dus in de verdediging en vol verdedigen.

Ook het fysieke Haagse spel hadden we meegemaakt in de uitwedstrijd in combinatie met het zeer enthousiaste publiek. Rustig blijven was het advies en niet meegaan in deze strijd. Je eigen strijdplan blijven uitvoeren en proberen mentaal bij ze binnen te komen en ze aan het twijfelen en nadenken te krijgen.

Vrijdagavond was de opstelling bekend:

1STE Aanval           : Jonathan, Bas, Michelle en Eva

1STE Verdediging :  Mika, Lars, Ilvi en Claudia

Op de Bank :   Danee (A1) en Marnix (A1)

Sam (A2) en Manuel (A2)

India (B1)  Cato (B1) en Alexander (B1)

Het is altijd wel een dingetje als je speler ben en op de bank moet beginnen, maar deze wedstrijd was van groot belang voor Nieuwerkerk A1 alsmede voor de vereniging. Bij winst was het ticket namelijk binnen om volgend seizoen in de HOOFDKLASSE  zaalcompetitie uit te komen! Dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Deze keuze is geheel afhankelijk van het gekozen strijdplan, waarin bepaald is welke type spelers met welke specifieke vaardigheden nodig zijn om het gekozen strijdplan uit te voeren en mogelijk de winst binnen te harken “zonder plan geen succes”. Van de buitenkant is het dan zeer goed  mogelijk dat dan bepaalde wissels niet worden begrepen of vragen oproepen, maar in dit soort wedstrijden is het even niet anders helaas “wisselen om te winnen”.

Al waren er wel wat zenuwen voor de wedstrijd, konden we dan toch gelijk scherp aan de wedstrijd beginnen. De titanenstrijd ging de eerste helft geheel gelijk op met af en toe een puntje verschil wat Nieuwerkerk A1 een ruststand opleverde van 11-10. Lekker even rust. De spanning was enorm en de wedstrijd  kon nog alle kanten op, maar de rebound stond goed en de schoten waren verzorgd. Alle spelers zonder uitzondering hadden er zin in. Het team straalde vertrouwen uit en mentaal waren ze niet te breken. De dienstdoende scheidsrechter was ook op hoog niveau aan het presteren, maakte geen fouten, was duidelijk in zijn beslissingen en voelde de wedstijd en de bijkomende emoties zeer goed aan. Alle lof voor deze man: prima prestatie.

Na de rust begon de Nieuwerkerk A1 formatie voortvarend en kwam de 12-10 op het scorebord. Hierna zette HKV/Ons Eibernest weer aan en maakten zij er weer 12-12 van. De strijd ging weer helemaal gelijk op een stand van 16-16. Bas, die heel de wedstrijd al on fire was, scoorde 2x achter elkaar en vervolgens prikte Lars er aan de ander kant ook nog even twee fraaie treffers bij. Toen nog even die zeer belangrijke treffer van Eva waardoor Nieuwerkerk A1 op 21-16 kwam 5 minuten voor tijd.

Hierna weer lekker mee scoren met HKV/Ons Eibernest door doelpunten Alexander (B1), prima gedaan man ondanks je zenuwen, Jonathan en Mika. In de aanval werd India steeds ingebracht voor de snelheid in het aanvalsspel en natuurlijk de scherpe onderscheppingen.

De teamspirit in het veld en op de bank was geweldig en de uiteindelijke eindstand dik verdiend!

24 – 21! Geweldig gedaan Staf en spelers! Zo trots op jullie, gefeliciteerd met jullie promotie naar de  hoofdklasse zaal korfbal! Een prestatie van groot formaat!

Topprestatie van coach en assistent coaches in jullie eerste jaar voor de ploeg. Direct promotie naar de hoofdklasse zaal: geweldig! Wie had dat durven dromen? Ik niet, wees trots op je zelf!

Stephan,  Masja, Marlies en jullie steun en toeverlaat Jan de Bel natuurlijk: geweldig!

Super veel dank aan de fanatieke C-side, wat een sfeer en een support hebben jullie gegeven! Ook de vele overige Nieuwerkerk supporters bedankt voor jullie komst en aanmoedigingen  we hadden het allemaal nodig om tot dit geweldige resultaat te komen.

De enthousiaste  coach vader (Ron)

Bron afbeelding: archief