VAN DE VOORZITTERT

Afgelopen vrijdag heb ik na 15 jaar voorzitterschap van de korfbalvereniging CKV Nieuwerkerk afscheid genomen van deze taak. Na lang wikken en wegen en met enigszins pijn in mijn hart heb ik enkele weken geleden besloten mij niet herkiesbaar te stellen. Ik ben oprecht van mening dat het voor de vereniging beter is om door te bouwen met een nieuwe voorzitter, uit een nieuwe generatie. Met nieuw elan, nieuwe energie, nieuwe ideeën en vanuit een ander perspectief. Uiteindelijk denk ik dat dit zal leiden tot een frisse wind door het bestuurlijk beleid en door de vereniging als organisatie. Voor een ieder die mocht twijfelen om een dergelijke functie op te pakken: vooral DOEN!

Wat een geweldig en mooi avontuur is dit geweest. En wat heeft het mij veel gebracht en geleerd in al die tijd als voorzittert. Jazeker, ook ik heb wel eens gedacht: “Ik kap er morgen mee, wat een gedoe allemaal”. Echter heeft de dankbaarheid en een vereniging zien functioneren het altijd gewonnen van die gedachte. Het vele plezier waarmee leden van de vereniging genieten maakt alles goed. In 16 jaar voorzitterschap is er veel gebeurd en heb ik veel meegemaakt. Van kampioenschappen en degradaties, tot aan boze ouders en trainers die opstappen en juist weer leden die enorm dankbaar zijn voor alles wat wij met elkaar doen. Te vuur en te zwaard de vereniging vertegenwoordigd tegenover lokale overheden, die beslissingen namen waarvan zij geen enkel idee hebben wat een impact dit had op een vereniging. Met diezelfde lokale overheden heb ik ook mogen werken aan mooie projecten. Waarvan de bouw van de mooiste sporthal in de omgeving het absolute hoogtepunt is geweest. In de pers benoemd worden als man waar de hongerwinter overheen moet, maar ook bestempeld als altijd gepassioneerd en bevlogen voorzitter van CKV Nieuwerkerk.

Dus inderdaad, in 15 jaar voorzittertschap maak je veel en van alles mee. Het is nooit saai geweest, om het zo maar even te zeggen. Als ik er niet van had genoten en zoveel positieve energie overhouden zou hebben, had ik het onder geen beding 15 jaar volgehouden. Als mens ben ik in die tijd gegroeid, heb ik enorm veel geleerd en een schat aan ervaring opgedaan die ik anders nooit had opgedaan. Ik ben dan ook de vereniging, de leden en mijn collega-bestuurders in al die tijd enorm dankbaar voor het volledige vertrouwen dat ik heb gekregen.

Tenslotte nog even dit: lid zijn van een vereniging – welke dan ook – is niet vrijblijvend. Je bent verenigd met elkaar en dus moet je het ook mét elkaar doen en niet alleen maar consumeren. Het ontslaat leden en ouders van (jeugd)leden er niet van om hun steentje bij te dragen! Vrijwilligerswerk is dankbaar, vaak leerzaam en een leuke manier om mensen te ontmoeten. En vooral gewoon leuk om te doen. Vooral dat laatst is wat mij betreft van groot belang: doe vooral iets dat echt bij jou past.Voorlopig blijf ik nog even bij de vereniging betrokken als coördinator van de PR-Commissie, ook al zo’n leuke taak. Bovendien ben ik regelmatig langs de lijn te vinden als enthousiaste ouder om mijn zoons en schoondochter aan te moedigen.

Groet van jullie ex-Voorzittert 😉

Alfred Huijser