Simpel is het moeilijkst

Een hele grote sportman heeft het al eens gezegd: “Winnen wordt bepaald door de juiste verhouding van scoren en kansen missen. Je kan beter twee keer scoren uit drie kansen dan één keer scoren uit acht kansen. Maar je hebt wel kansen nodig om te scoren.”.  De kenners herkennen dit citaat natuurlijk van Johan Cruyff.

Nieuwerkerk 1 toonde zaterdag de waarheid aan van deze wijze woorden. Zestien minuten voor tijd stond de ploeg op een kansloze 12-6 achterstand (scoringspercentage 6 uit 60). Zestien minuten later had de ploeg met 20-21 gewonnen (15 op 38 percentage in die fase). Wat een heroïsche strijd was er geleverd na wederom een moeilijke week voor de selectie van CKV. En wat een belangrijke overwinning!

Wederom een bevlogen week voor de selectie van CKV Nieuwerkerk. Twee zeperds tegen GKV vorige week, roerige tijden en dan ook nog eens veel blessures bij de mannen. De selectie moest het zaterdag doen zonder Nathan, Bob, Mika en Jason. Dan houden we zes mannen over en dus moest Nieuwerkerk 2 worden aangevuld met de routiniers uit het vierde. Met Jasper Marck (34) en Tim Nome (32) in de basis naast onder meer Rick van Horik (34) was dit het oudste tweede sinds jaren. Toch een hele knappe 18-21 overwinning bij KVS 2 met onder meer 8 treffers van Tim. En toen ook Matthijs Lansbergen (33) nog in het veld kwam was de selectie reunie wel compleet. Jammer dat François Ugen en Mathijs Kelder niet beneden maar op de tribune zaten. Knappe overwinning van de ploeg van coach Mark van den Brink.

Toen Nieuwerkerk 1. Bij de dames compleet, maar bij de mannen mocht Wouter Wilhelm weer in de basis starten. Een voorbeeld voor iedereen. Nooit zeuren, altijd hard werken en keuzes respecteren. En dan vervolgens zo verdedigen en heersen. Knap! Ondanks de sterke Wouter speelde Nieuwerkerk (de nummer 8) een bijzonder eerste helft tegen KVS (de nummer 7). Een echte degradatiekraker waarin hard werd gewerkt, maar slecht werd afgerond.

Na een klein kwartier was het 3-3. Nieuwerkerk kwam in 1 aanvalsvak moeilijk tot scoren. De kansen waren er zeker, maar de afronding ondermaats. Pas de 15e kans van dit vak ging er in. Dat was de 3-3 van Babette Blok. Daarvoor hadden Bas Stuurstraat en Lotte Larooij de 2-0 achterstand al goed gemaakt. Binnen het kwartier kwam KVS op 5-3. Vervolgens uitstekend verdedigingswerk van het vak van Wilhelm, Stuurstraat, Larooij en Tessa van Dijk. Dit vak gaf het aanvalsvak 10 minuten de tijd om uiteindelijk op 5-5 te komen via twee goals van Kenneth de Ronde. Stuurstraat zette Nieuwerkerk voor de eerste keer op voorsprong in de slotminuut van de eerste helft. KVS bepaalde met het laatste schot de ruststand op 6-6.

KVS nam 56 pogingen en scoorde zes keer (10,7%). Nieuwerkerk schoot met 6 op 42 iets beter (14,2%).

De tweede helft begon Nieuwerkerk net zo desastreus als vorige week. De eerste 18 pogingen vonden geen korf. KVS schoot van die eerste 18 pogingen 6 keer raak. En zo was het met nog 16 minuten op de klok 12-6 in het voordeel van de thuisploeg. Hoe ging Nieuwerkerk dit nog omdraaien?

Je moet het terugzien om te geloven: KVS/Groeneveld keukens 1 – Nieuwerkerk 1 | 16-12-2023 | 19:10 uur – YouTube

Maar vanaf dat moment ging Nieuwerkerk eigenlijk 1 ding anders doen en dat was raak schieten. De grote man in deze fase was Bas Stuurstraat. Bijna elke bal uit zijn handen was raak. Maar ook Wouter Wilhelm schoot, net als de rest van zijn team, 40% in deze fase. En zo kwam Nieuwerkerk terug in de wedstrijd via 13-10, 15-12 en 16-13. Bij KVS was Lynn v.d. Ende in het veld gekomen. Zij onttrok zich aan de aanvallende malaise en was goed voor zes treffers in de tweede helft. Topschutter Madjijd Korodowou werd uitstekend verdedigd door De Ronde (1 goal van Madjijd) en hij werd zelfs gewisseld. Door een noodgedwongen wissel was KVS toen uitgewisseld en kon Korodowou niet terugkeren in de spannende slotfase.

Op 16-13 waren er nog 8 minuten te spelen. Melissa v.d. Velde kwam bij Nieuwerkerk in de ploeg en Luka v.d. Vliet ging naar het andere vak. Alles of niets. Schotje Babette Blok 16-14. Twee keer Bas Stuurstraat 16-16! Binnen 1,5 minuut. En toen op 16-17 na een heerlijke goal van De Ronde zowaar een voorsprong voor Nieuwerkerk. En daar was vier minuten voor tijd eindelijk de goal van captain Bart Huijser. Kort na rust zelfs even gewisseld voor Jasper Marck, omdat zijn schot maar niet viel. Maar poging 18 was raak! Een hele belangrijk: 16-18.

Een spannende slotfase waarbij KVS steeds op 1 punt kwam, maar Nieuwerkerk weer op 2 kwam voltrok zich. Belangrijke goals van Wilhelm (17-19) en nog een keer Huijser (18-20). De grootste ontlading was na de 19-21 van Luka v.d. Vliet. KVS schoot nog wel raak en kreeg zelfs nog een doorloper in de laatste seconden. Die ging mis en dus de eerste zege dit zaalseizoen voor CKV Nieuwerkerk en bijpassende vreugde: 20-21. Zo ga je toch lekkerder de kerst in!

Ooh ja en de eindpercentages:

KVS 20 op 114 (17,5%)

Nieuwerkerk 21 op 98 (21,4%)

Na de vakantie een hele belangrijke wedstrijd in de Kleine Vink op 13 januari tegen Swift. We rekenen op veel publiek. Voor nu: fijne feestdagen en tot in 2024!

Doelpunten Nieuwerkerk 1: Bas Stuurstraat 7, Kenneth de Ronde 4, Babette Blok 2, Luka v.d. Vliet 2, Lotte Larooij 2, Bart Huijser 2, Wouter Wilhelm 2.

Doelpunten KVS: Jarmo Jongman 5, Lynn v.d. Ende 5, Jesse v.d. Toorn 5, Martine Rog 2, Noah v.d. Toorn 1 en Madjijd Korodowou 1