PR

Recap Schottoernooi 2023

Afgelopen zaterdag was het weer zover, het traditionele schottoernooi van CKV Nieuwerkerk om het jaar met z’n allen op een sportieve een gezellige manier het jaar af te sluiten.
Allereerst weer hulde voor alle aanmeldingen die we gehad hebben, maar liefst 24 koppels in het jeugdtoernooi, en 48 koppels aan het grote toernooi. Voor de snelle rekenaars: 120 deelnemers hebben dit jaar dus meegedaan aan het schottoernooi! Zonder jullie deelname, geen toernooi, dus hartelijk dank!

Jeugdtoernooi 2023
Bekijk alle uitslagen terug: Jeugd Schottoernooi CKV Nieuwerkerk 2023 (tournify.nl)

Dit jaar stonden er 24 koppels te popelen om mee te doen. Opvallend, bijna iedereen wist de regels al, dat betekent dat er vooraf al goed geoefend is. 😉
We begonnen met 4 poules, waarbij de jongste CKV’ers in een eigen poule moesten uitmaken wie de beste was, en de andere categorieën speelde gemixt door elkaar.
Onder toeziend oog van de strenge, doch rechtvaardige arbitrage (Wilbert, Karlijn, Lalitha, Pieter, Jonah) werd er direct hard gestreden voor de winst,. Binnen 8 minuten moest het spelletje ‘elven’ gedaan gespeeld zijn, en na 8 minuten was de laatste tussenstand ook tevens de eindstand.

Sommige wedstrijden verliepen stroef, sommige wedstrijden waren spannend tot het eind.
Zo speelde de dames Esmée/Annelieke – Sofia/Jasmijn maar liefst 15- 14 tegen elkaar! Hartstikke knap!

De groepsfase werd knap overleefd door de koppels Eemy/Marlize, Esmée/Annelieke, Sven/Sem, Florian/Faas, Liza/Thirza, Tom/Teun, Mats/Dave, Dex/Romee.

De halve finale werd bereikt door maarliefst twee F-pupillen ; Mats/Dave en Dex/Romee, super knap!

In de finale was het uiteindelijk Mats en Dave tegen Sven, en Sem. Een spannende finale. Waarbij Sem en Sven telkens op voorsprong kwamen, maar Mats en Dave lieten zien pas verslagen te zijn als het eindsignaal geklonken had. Telkens bleven zij in de wedstrijd maar moesten uiteindelijk hun meerdere erkennen in Sven en Sem, 11- 8!

Sven Blok en Sven Van de Heuvel uit de D1 zijn de winnaars van het Jeugd-koppelschottoernooi 2023! gefeliciteerd!!

Voor de verliezend finalist was er uiteraard ook een prijs, trotse runners-up uit de F1, Mats en Dave.

Schottoernooi 2023 voor alle deelnemers vanaf de C-jeugd!

Bekijk alle uitslagen en standen terug: Schottoernooi CKV Nieuwerkerk 2023 (tournify.nl)

Ondanks de korfbal challenge in Rotterdam waarbij enkele CKV’ers deelnamen, was het schottoernooi dit jaar goed voor maar liefst 48 koppels. Jong & Oud, spelende leden, trainende leden, oud leden, maar ook, oud CKV’ers die actief zijn bij andere clubs en ook mensen die niet of nooit bij CKV Nieuwerkerk gespeeld hebben gespeeld.

Funfact ; de volgende verenigingen, zover bij de jury bekend, waren actief op het toernooi: KCC, Korbis, NIO, KCR, Weidevogels, Fortuna, KZ, HKV/Eibernest, ONDO, Sporting Delta, HKC, Reeuwijk en zelfs van het verre Wit-Blauw uit Kampen! Super leuk dat jullie er ook bij waren, en uiteraard welkom bij het volgende toernooi!

Tijdens de groepsfase was het weer gezellig druk en werd er hard gestreden om bij de eerste 2 posities van de poule te komen, die posities waren namelijk goed genoeg voor de knock-out fase. Enkele poules maakte het hierin heel erg spannend, waarbij onderling resultaat of zelfs doelsaldo pas de beslissing gaf! Zo was het inmiddels al iconische duo Buurman & Buurman (Kevin en Joost) al trots als ze één keer zouden winnen, maar moesten buigen na een gelijk onderling resultaat door doelsaldo.

Er waren minder spannende potjes, zo is 11- 0 een keer gevallen, maar ook potjes waarbij ieder korfbalhart sneller gaat kloppen. Danny en M. hadden 2x een gelijk spel te pakken, 16- 16 en 20- 20. Maar wat te denken van de 19- 21 tussen Jorieke/Maik en schottoernooi debutanten Kas en Julia. Dennis en Jelmer, die toch al enige jaren niet meer korfballen waren ook trots op hun 19- 17 overwinning tegen Zoë en Nova, maar de grootste knaller kwam uit handen van Anouk en Claudia, die Tommie en Koen versloegen met maar liefst 28- 26. werkelijk finalemateriaal. Echter, zover kwam het voor beide niet.

De finale werd uiteindelijk gespeeld tussen Martin van Schaik en Masja Sies (Martin dacht, als Bas de titel niet kan verdedigen, dan doe ik het maar voor hem) en Bas Stuurstraat met oud-CKV’er Jop Brouwer, inmiddels uitkomend in de Korfbal League voor HKC. Zoals eerder genoemd, heel erg leuk dat ook oud CKV’ers ons nog weten te vinden.

De finale werd gespeeld volgens een best-of-three, maar tot een derde wedstrijd kwam het niet.
De eerste set werd redelijk eenvoudig gewonnen door het geslepen duo Martin en Masja die het hele toernooi (ondergetekende heeft het zelf 2x moeten ervaren) messcherp waren: 11- 9.

De tweede set was een ander verhaal, Jop en Bas pakte brutaal de leiding en bouwde deze zelfs flink uit. Lieten de teugels toen iets vieren waardoor Masja en Martin nog een naschot uit het vuur sleepte, en deze kans niet lieten gaan. vanaf dat moment was het stuivertje wisselen, maar wel Masja en Martin die Jop en Bas tot maarliefst (denk ik, niet opgeschreven) 7 naschoten dwongen! Telkens wisten de heren de aanval te pareren maar toen was het klaar. Een finale-waardige 24-22 in de tweede set, waardoor Martin van Schaik en Masja Sies de kampioenen zijn van het schottoernooi 2023! Gefeliciteerd!

Later vertelde Jop mij dat hij volgend jaar de bekers komt ophalen, de uitdaging en uitnodiging staat, Jop!

Wij vonden het leuk om het weer te organiseren, en volgend jaar hopen we jullie allemaal weer te zien op het toernooi.
Ook een woord van dank naar de andere vrijwilligers achter de bar: Pieter, Niels, Matthijs, Jolanda, Marco en Eline.

De beste wensen allemaal voor 2024!

Organisatie Schottoernooi