Nieuwerkerk verslikt zich thuis in Kinderdijk (13-13)

In speelronde 3 heeft Nieuwerkerk haar eerste punt gemorst. In de thuiswedstrijd werd, toch wel enigszins verrassend voor de buitenwacht, met 13-13 gelijk gespeeld tegen Kinderdijk. Na een goede start (3-0 binnen vijf minuten) was het vooral hard werken voor Nieuwerkerk. Kinderdijk deed het goed en kwam terug in de wedstrijd. Bij rust was het nog wel 9-8 voor Nieuwerkerk. Na de 9-9 liep Nieuwerkerk uit naar 11-9. De doelpunten waren duur en het publiek werd niet verwend. Op 12-13 pakte Kinderdijk de eerste voorsprong. Nieuwerkerk maakte 13-13 en had nog kansen op de overwinning, maar dat was te veel van het goede geweest. Kinderdijk verdiende ook een punt.

Nieuwerkerk speelde zonder de geblesseerde aanvoerder Bart Huijser. Ook schutter Luka van der Vliet raakte al snel in de wedstrijd tegen Kinderdijk geblesseerd, waardoor zij op 50% verder moest spelen tot een kwartier voor tijd. Ondanks deze tegenslagen heeft Nieuwerkerk natuurlijk meer dan genoeg kwaliteiten om te winnen van Kinderdijk. Dat liet de ploeg zien in de beginfase van de wedstrijd. Mooie schoten van Bob v.d. Weide, Koen Collée en Nathan Marck en het stond 3-0 binnen 5 minuten.

Vanaf dat moment kwam Kinderdijk steeds beter in de wedstrijd. Onder meer door twee schoten van Jorick Bot kwam Kinderdijk na een kwartier op 4-4. Nieuwerkerk had de korf nog maar 1 keer gevonden na de 3-0. Dat was een vrije bal van Collée. Het was Collée die zijn ploeg in de minuten die volgde weer naar 6-4 schoot. Hij had er toen al vier gescoord. Kinderdijk beet zich vast in de wedstrijd en kwam, na de 7-5 van Bas van Schaik, toch weer heel knap op gelijke hoogte. Doelpunten van Max Donkervoort en Bregje Nuninga dit keer. Ook nu kreeg Nieuwerkerk weer wat lucht door een strafworp van Van Schaik en een schot van Luka van der Vliet: 9-7. Nieuwerkerk miste vervolgens teveel kansen om weer uit te lopen. Met name over de dames was het aanvallend niet goed genoeg zaterdag. Via een fraaie goal van een invaller aan de zijde van Kinderdijk werd de ruststand bepaald op 9-8.

Het was toen al duidelijk dat dit geen makkelijke wedstrijd ging worden voor Nieuwerkerk. Kinderdijk was een taaie ploeg, die meer energie bracht dan de thuisploeg. Ook had Kinderdijk verdedigend zijn zaakjes goed op orde, al moet gezegd worden dat Nieuwerkerk een te laag percentage behaalde op de vele goede kansen die de ploeg wel creëerde.

De eerste goal na rust was voor Kinderdijk uit een vrije bal van Nuninga. Kinderdijk kreeg ontzettend veel vrije ballen in de tweede helft. Nieuwerkerk moet naar zichzelf kijken en concluderen dat de ploeg dit niet goed deed. Weer liep Nieuwerkerk vervolgens uit naar een gaatje van twee en weer waren de doelpunten van Van Schaik en Van der Vliet: 11-9.

In de 23 minuten die volgden kwam Nieuwerkerk tot een schamel aantal van twee treffers. Dat is niet genoeg om wedstrijden te winnen.

Direct na de 11-9 viel de 11-10 van Max Donkervoort. Vier minuten was het wederom een vrije bal van Nuninga en de stand was alweer gelijk: 11-11.

Er werd in het vervolg wat gewisseld bij Nieuwerkerk. Zo kwamen Fenna Mol en Wouter Wilhelm al vrij snel in de tweede helft in de ploeg. Ze vielen goed in, maar ook zij konden niet uitblinken in de scores. Verdedigend stond het met hen erbij wel beter. Er werd zo 12 minuten niet gescoord bij een stand van 11-11.

Een andere invaller zette Nieuwerkerk in de 54e minuut weer op voorsprong. Mika de Ruiter mocht het na een fraaie actie doen vanaf de stip: 12-11. Een minuut later was het Jorick Bot alweer met de 12-12. Vier minuten word tijd werd het wel heel penibel toen Max Donkervoort met zijn vierde treffer de eerste voorsprong voor Kinderdijk noteerde. Op basis van wedstrijdinstelling had Kinderdijk deze 12-13 misschien wel verdiend, maar op basis van kwaliteit en de kansenverhouding zou ook dat voor Kinderdijk teveel van het goede zijn geweest. Collée bepaalde met een vrije bal en zijn vijfde treffer de eindstand op 13-13.

Een teleurstellende middag op een zonovergoten Kleine Vink. Dit keer geen klantenbinding, maar een spannende en matige wedstrijd voor het vele publiek. Nieuwerkerk blijft met 5 punten aan kop. Kinderdijk volgt met 4 punten. Vitesse won van De Meervogels (19-18) en gaat met een goed gevoel richting de thuiswedstrijd tegen Nieuwerkerk volgende week.

Doelpunten Nieuwerkerk: Koen Collée 5, Bas van Schaik 3, Luka v.d Vliet 2, Bob v.d. Weide 1, Nathan Marck 1, Mika de Ruiter 1

Doelpunten Kinderdijk: Max Donkervoort 4, Bregje Nuninga 3, Jorick Bot 3, Karlijn v.d. Wereld 2 en invalheer 1