Nieuwerkerk na flitsende start langs De Meervogels

In speelronde vijf heeft Nieuwerkerk haar laatste thuiswedstrijd winnend afgesloten. De Meervogels uit Zoetermeer werd na een 10-6 ruststand met 17-13 verslagen. Uitblinkers aan Nieuwerkerkse zijde waren Bob van der Weide en Koen Collee met respectievelijk 7 en 6 treffers. Door deze overwinning heeft Nieuwerkerk volgende week in haar kampioenswedstrijd voldoende aan een gelijk spel voor de titel en promotie naar de Ereklasse.

Het was zaterdagmiddag heerlijk toeven op een zonovergoten sportpark Kleine Vink. Er was wederom veel publiek op het thuisduel van Nieuwerkerk afgekomen.
Dat publiek zag eerst Nieuwerkerk 2 het kampioenschap en de bijbehorende promotie naar de reserve Ereklase pakken. Net als in de voorgaande thuiswedstrijden schoot Nieuwerkerk 1 uit de startblokken. Na vier minuten was het al 4-0 door schoten van Nathan Marck, Bob van der Weide en twee keer Koen Collee. Na de 4-1 van Meervogels schoot Marck zijn ploeg op 5-1. De beginfase werd zo ook gelijk het beste deel van de wedstrijd. In de 25 minuten die volgden, kreeg Nieuwerkerk steeds meer moeite om de korf te vinden en kon Meervogels steeds meer controle krijgen. Zo ging de score van 7-3 naar 8-4 en 8-6. Met 2 treffers in de slotfase van de eerste helft gaf Collee zijn ploeg weet wat meer comfort. Collee schoot met scherp en stond bij rust al op 5 treffers.

De Meervogels begon sterk aan de tweede helft en noteerde binnen drie minuten 3 goals. Van der Weide deed tussendoor wat terug namens Nieuwerkerk. Hij was met 5 treffers in de tweede helft van grote waarde voor zijn ploeg. Hij was het dan ook die Nieuwerkerk van 11-9 naar 13-9 schoot. De Meervogels gaf niet op en kwam op 13-11. Het werd wat eentonig maar de 14-11 kwam wederom uit handen van Van der Weide. Na de 14-12 wisselde Nieuwerkerk en bracht twee verse krachten in de aanval. Eerder had Cathy van Horik al twee keer haar opwachting gemaakt in het andere vak. Nu waren het Kas van den Heuvel en Emma Collee die in het veld kwamen en direct belangrijk waren. Emma Collee schoot de 15-12 binnen en Kas van den Heuvel leek dat te doen op 16-12. De scheidsrechter floot echter voor een strafworp die werd benut door Koen Collee. 16-12 wedstrijd beslist. Het slotakkoord was voor Van der Weide die zijn sterke optreden besloot met een zevende treffer. Eindstand 17-13.

Nieuwerkerk met nog 1 speelronde te gaan op acht punten. Kinderdijk verloor zaterdag thuis met 15-18 van Vitesse. Dat betekent allereerst dat De Meervogels is gedegradeerd naar de overgangsklasse. Het betekent ook dat Nieuwerkerk volgende week in de kampioenswedstrijd uit bij Kinderdijk aan een gelijkspel voldoende heeft voor het kampioenschap. Als Kinderdijk wint, is Kinderdijk kampioen. Dat wordt spannend.

Doelpuntenmakers Nieuwerkerk:
Bob van der Weide 7, Koen Collee 6, Nathan Marck 2, Fenna Mol 1 en Emma Collee 1.