JTC

Nieuwerkerk/Jumbo Kraan A1 schrijft geschiedenis!

CKV Nieuwerkerk A1 heeft voor een behoorlijke stunt gezorgd in de landelijke A-hoofdklasse van het veldkorfbal. Dinsdagavond 28 mei werd de ploeg na een hele knappe 15-12 overwinning op Fortuna A1 kampioen. Door dit resultaat speelt de door Jumbo Kraan gesponsorde ploeg op zaterdag 15 juni op eigen veld de halve finale om het landskampioenschap. Een fantastische prestatie van de junioren van coaches Nathan Marck en Bob van der Weide.

In september en oktober 2023 speelde Nieuwerkerk A1 in de A-hoofdklasse in een poule met PKC A1, Dalto A1 en DSC A1. Met 8 punten plaatste de ploeg zich destijds als nummer 2 voor de kampioenspoule van de A-hoofdklasse. De acht beste juniorenteams van Nederland werden verdeeld over twee poules en begonnen in april aan de nieuwe veldcompetitie. Nieuwerkerk A1 kwam met zaalfinalist Fortuna A1, halve zaalfinalist Unitas A1 en TOP A1 in een loodzware poule terecht. In de zaalcompetitie was Fortuna A1 immers twee keer veel te sterk geweest voor Nieuwerkerk: 14-28 en 28-19. De inschatting was dat Nieuwerkerk A1 zich dus moest richten op de 2e plek. De nummers 1 en 2 van deze poule zouden zich namelijk plaatsen voor de halve finales.

Het liep even anders! De ploeg van coaches Nathan en Bob schoot uit de startblokken en versloeg het sterke Unitas A1 op 20 april met 20-14. Een paar dagen later werd in Delft van Fortuna A1 gewonnen met 14-15. De eerste competitienederlaag van dit seizoen voor Fortuna. Toen 11 mei ook TOP werd verslagen met 9-11 stond Nieuwerkerk er halverwege goed voor. De 13-15 nederlaag op 25 mei tegen TOP was dan ook een teleurstelling.

Dinsdag 28 mei moest het gebeuren! De kampioenswedstrijd thuis tegen Fortuna A1. Deze ploeg had zich na de nederlaag tegen Nieuwerkerk goed hersteld met twee zeges op Unitas en stond op de 2e plek. Ondanks de regen waren er bijna 200 toeschouwers aanwezig op de Kleine Vink. Nieuwerkerk A1 kon geschiedenis schrijven en daar wilde men bij zijn. Nooit eerder was een A1 ploeg van CKV kampioen geworden op dit niveau. Beide teams op volle oorlogssterkte. Nieuwerkerk A1 begon goed en pakte een 2-0 voorsprong. Gedurende de wedstrijd werd er flink tactisch gewisseld door beide coaches om de juiste poppetjes tegen elkaar te krijgen. Nieuwerkerk stond de gehele eerste helft aan de goede kant van de score, maar vlak voor rust werd Fortuna A1 sterker. Ruststand was dan ook 8-8.

Wederom een knappe prestatie van de A1 als je je bedenkt dat de ploeg in de zaal echt nog een stuk minder was dan Fortuna. De spelers hebben zich gedurende dit seizoen goed ontwikkeld. Mooi voorbeeld daarvan waren de prachtige goals van Isabel de Zwart. De eerstejaars junior uit de eigen opleiding van CKV speelt met de week sterker. Een ander sterk voorbeeld van die mooie ontwikkeling was de ijzersterke invalbeurt van Joshua van Bronckhorst. Begin dit seizoen overgekomen van KOAG en dinsdag de tweede helft de beste man van het veld. Knap.

Na rust nam Nieuwerkerk A1 de touwtjes weer in handen. Defensie op slot en via doelpunten van Bas van Schaik, Joshua van Bronckhorst en Alexander Cornelisse naar een 11-8 voorsprong. Daarna twee snelle goals van Fortuna en de spanning was weer terug op 11-10. Nieuwerkerk antwoordde met goals van Van Schaik en Robin Bal: 13-10 met nog tien minuten.

Na de 13-11 werd de wedstrijd al snel beslist door schoten van Van Bronkchorst en Van Schaik! 15-11! Dit kon niet meer misgaan. En dat ging het ook niet. Fortuna bepaalde de eindstand nog wel op 15-12. Maar de winst was voor Nieuwerkerk A1 en daarmee het kampioenschap! Heel erg knap om sterke teams als Fortuna, Unitas en TOP achter je te houden! Gefeliciteerd A1!

CKV Nieuwerkerk is trots op de kampioenen India v.d. Burgt, Ilvi de Ruiter, Cato Korteweg, Robin Bal, Isabel de Zwart, Kas van den Heuvel, Job Kuiper, Alexander Cornelisse, Bas van Schaik, Joshua van Bronckhorst en Maurits Smits. En natuurlijk op de coaches Nathan Marck en Bob van der Weide (zelf spelers van Nieuwerkerk 1).

Door dit kampioenschap speelt Nieuwerkerk A1 op zaterdag 15 juni de halve finale om het landskampioenschap thuis op de Kleine Vink. Tegenstander is dan waarschijnlijk KZ A1 of DVO A1. Het kan ook nog PKC A1 worden. Dat wordt de komende weken beslist.

CKV Nieuwerkerk organiseert die dag op eigen terrein ook de halve finales van Nederland voor de D-, C- en B-hoofdklasse. Die mooie dag wordt dus afgesloten met de halve finale van Nieuwerkerk A1 op een vast en zeker bomvol sportpark!

Op 8 juni speelt Nieuwerkerk A1 uit bij Unitas in Harderwijk de laatste reguliere competitiewedstrijd.