JTC

Nieuwerkerk B1 weer 2e van Nederland

Net als in de zaal plaatste Nieuwerkerk/INIZIO B1 zich voor de finale van het B Hoofdklasse
kampioenschap van Nederland. Een prachtige prestatie van het team van coaches Nathan Marck
en Bob v.d. Weide. Helaas lukte het opnieuw niet om de finale te winnen. Fortuna B1 trok met 14-
8 de winst naar zich toe, waardoor Nieuwerkerk B1 genoegen moest nemen met een zeer
verdienstelijke 2e plaats.

In Driebergen was de organisatie en sfeer een groot contrast met de vorige week. Dalto liet zien hoe
finalewedstrijden moeten worden georganiseerd, waarvoor de complimenten! Parkeren, livestream,
tribune, voorstellen van de spelers, een speaker voor de doelpuntenmakers en wissels, muziek, alles
was tot in de puntjes verzorgd.

De enige smet op het geheel was dat de shirtjestas van Nieuwerkerk zoek raakte bij het veld/in het clubgebouw waardoor Nieuwerkerk noodgedwongen in de reserveshirts moest aantreden.

Onder een heerlijk zonnetje was het goed toeven in Driebergen. De supporters van Nieuwerkerk waren in de meerderheid en lieten bij het voorstellen als vanouds van zich horen met vuurwerk, fakkels, blauw/zwarte rookpotten, luid gejuich en gezang. Prachtig om te zien en voor de spelers om dit mee te maken!

Fortuna bleek echter niet onder de indruk, want in de eerste aanval was het direct
raak: 0-1. Nieuwerkerk maakte al snel de gelijkmaker en zo ging de wedstrijd in de eerste 10 minuten gelijk op tot 3-3. Bij 4-3 voor Fortuna brak een belangrijke periode aan. Beide verdedigingsvakken deden het zeer goed en een fase van bijna van 15 minuten brak aan waarin er niet gescoord werd.
Werd het 4-4 of kon Fortuna het eerste gaatje slaan naar 3-5? Het werd helaas het laatste. In de resterende fase van de eerste helft scoorden beide teams nog eenmaal, waardoor de ruststand 4-6 was in het voordeel van Fortuna.
In de tweede helft was het wederom Fortuna dat de eerste treffer scoorde en zo werd het verschil naar 3 doelpunten gebracht.

Nieuwerkerk bleef hard werken en probeerde met wissels het tij te keren. Iets dat het team al meerdere keren was gelukt in de finalewedstrijden. Dit keer lukte het  echter niet en kon Fortuna de voorsprong langzaam uitbouwen. Via 5-10 en 7-12 werd het verschil gemaakt. Fortuna liep verder uit naar 7-14, waarna het slotakkoord voor Nieuwerkerk was: 8-14. Waar Nieuwerkerk in de zaal Fortuna nog kon verrassen in de kwartfinale, had Fortuna haar huiswerk nu goed gedaan en had Nieuwerkerk helaas geen topdag. Toch kunnen de talenten van de coaches Nathan Marck en Bob v.d. Weide onwijs trots zijn op deze wedstrijd en het hele seizoen. Het team is het hele seizoen ongeslagen gebleven. Twee maal een finale plaats in de hoofdklasse van de B-aspiranten! Een unieke prestatie voor dit team van Nieuwerkerk en dus is er weer een stukje geschiedenis geschreven voor de club. De spelers werden dan ook vol trots onthaald op de vereniging met vuurwerk en een erehaag. Daarna werd er nog gezellig met elkaar gegeten. Coach Bob eindigde zijn interview op de livestream na de wedstrijd met de woorden: tot volgend jaar! Dus wie weet, veel van deze kanjers spelen ook volgend seizoen nog in de B1 en zowel de coaches als de spelers zijn er zeker op gebrand om dan opnieuw een mooie prestatie te leveren.