Kerstkransen actie 2024

Beste Leden, ouders van leden, en lezer,

Het is nog maar een dikke twee maanden en dan zitten we met ze allen weer onder de kerstboom. De periode van bezinning, gezelligheid, warmte en een lekker stukje kerstkrans.  Hopelijk een stukje van de overheerlijke kerstkrans van CKV Nieuwerkerk.

CKV Nieuwerkerk Kerstkransen Actie.

De historie van deze actie kent zijn oorsprong waarschijnlijk al meer dan 35 jaar geleden. Toenmalig bestuurslid Tonny Dekker is ooit begonnen met de verkoop van kerstkransen aan leden van de verenging.  Met de verkoop van deze lekkernij kwam een deel van de opbrengsten in de kas van de vereniging. De verkoop van de kerstkransen aan leden werd langzaam uitgebreid naar de verkoop aan familie en vrienden van de leden.

Zo’n 25 jaar geleden trokken jeugdleden het dorp in om de kerstkransen aan de deur te verkopen. Een deel van de inwoners van het dorp rekent ondertussen op de komst van onze jeugdleden en houdt al rekening met de komst van onze jaarlijkse kerstkransen.

Inmiddels is deze vorm verkoop uitgegroeid tot een waar feestelijk festijn voor de jeugd.

Tijdens, voor of na je training met je eigen team op pad om kerstkransen te gaan verkopen in het dorp. Getooid met kerstmutsen met flikkerende lampjes, rednoses, hertengewei als diadeem op je hoofd, vrolijk en zingend langs de deuren. Met elkaar je best doen om zoveel mogelijk kerstkransen verkopen. Koud maar voldaan terugkerend in de kantine om de verkooplijsten te overhandigen aan de commissie. Wie o wie zal de meeste kransen hebben verkocht. De teamprestatie wordt immers beloond met een leuk teamuitje, bijvoorbeeld bowlen, patat eten met je team, of een give away van een van onze sponsoren.

Jaar in jaar uit gaan dus in de week na Sinterklaas ongeveer 30 teams, zo’n 150 kinderen, op pad om huis aan huis deze traditioneel ambachtelijk gebakken kerstkrans te verkopen. Van oudsher gebakken door de plaatselijke bakkerij den Hoed in het oude Dorp van Nieuwerkerk. Na het sluiten van deze bakker, is nu Bakkerij van Meeteren uit Moordrecht alweer vier jaar de leverancier van deze authentieke kerstkransen.

Zelfs in coronatijd wisten we met elkaar een vorm te vinden om deze traditie door te laten gaan en konden we onze eigen verwachtingen overtreffen. Zeker de laatste 10 jaar verkopen we jaarlijks meer dan 600 kransen, in 2018 wisten we zelf de magische grens van 1.000 exemplaren aan te tikken.

Deze traditie is daardoor uitgegroeid tot een belangrijke pijler voor de financiële huishouding van de vereniging. Het stelt de vereniging naast de algemene kosten in staat om ook is wat extra bij te dragen aan jeugdkampen, wedstrijdmateriaal, sfeer acties, kampioenschappen en bijvoorbeeld een bijdrage aan busvervoer naar wedstrijden van de nodige NK’s of ons vlaggenschip.

Het leek ons goed om u eens mee te nemen in de historie van de boterletter- en kerstkransen actie. Uiteraard is niet alles meer zo traditioneel als 35 jaar geleden. Zo zullen we een pagina op de CKV nieuwerkerk website (www.ckvnieuwerkerk.nl) inrichten waar u online uw bestelling kan doen. Ook zal Ideal betalingen of met QR codes mogelijk zijn en zullen mogelijk de kinderen met een online formulier  langs komen.

Houdt u er alvast rekening mee dat we in de week na Sinterklaas bij u kunnen aanbellen, maar voor die tijd hoort u vast nog van ons.

Namens de Boterletter- en Kerstkransen Commissie.

Alfred Huijser