PR

Belangrijke eerste zege Nieuwerkerk: 18-19 bij ONDO

In speelronde 3 van de veldcompetitie heeft het vlaggenschip van CKV Nieuwerkerk haar eerste overwinning behaald! Uit bij ONDO in `s Gravenzande werd het door een strafworp van Bas Stuurstraat in de allerlaatste seconde 18-19 na een 11-10 achterstand bij rust. De wedstrijd schoot uit de startblokken en al snel stond het 5-5. Verdedigend had Nieuwerkerk niet de controle van de laatste weken. Een 8-10 voorsprong werd nog voor rust weggegeven. In de tweede helft een betere defensie en een fantastische Lotte Larooij. Door 5 doelpunten van Larooij in de tweede helft stond Nieuwerkerk vaak aan de goede kant van de score. ONDO leek in de slotminuut een punt te behalen, maar had niet gerekend op Stuurstraat! Een hele lekkere en belangrijke zege voor een strijdend Nieuwerkerk.

ONDO had een mooie livestream. Terug te zien via:

ONDO (G) 1 – Nieuwerkerk 1 – YouTube

Nieuwerkerk moest het bij ONDO doen zonder Wouter Wilhelm, hij zat met een blessure langs de kant. Bij ONDO stond zoals bekend Nieuwerkerker Tom v.d. Burgt langs de lijn als coach. Hij had zijn ploeg goed voor kunnen bereiden. Vorige week speelde Nieuwerkerk 11-11 tegen Excelsior. ONDO wist met maar liefst 24 doelpunten te winnen van KOAG. Ook dit keer was het aanvallend goed in orde bij ONDO. De eerste bal viel binnen.

Nieuwerkerk kon in de achtervolging en deed dat via een paar uitstekende damesgoals. Nikita Ephraim (2) en Lotte Larooij schoten goede ballen binnen en daardoor stond Nieuwerkerk bij 1-2 en 2-3 op voorsprong. De goals vielen, ondanks een straf windje, makkelijk en na een minuut of 5 was het al 3-3 door zes damesgoals. Manuel Rook was de eerste heer op het scoreformulier, 3-4 vanaf de stip. Nieuwerkerk had lekker wat publiek meegenomen en deed qua aantal niet onder voor het opvallend tamme ONDO publiek. Het Nieuwerkerk publiek werd enthousiast van deze flitsende start van hun ploeg.

Aanvallend had de ploeg van Tims en Beuk het weliswaar beter voor elkaar dan de afgelopen weken (de gewenste makkelijke goals vielen), maar verdedigend was het minder. Al snel stond ONDO dan al weer op een 5-4 voorsprong. Nog binnen de eerste tien minuten schoot Bas Stuurstraat zijn eerste binnen (5-5). Stuurstraat leverde, aan de hand van de ijzersterk reboundende Matthijs Lansbergen, een puike eerste helft af. Zijn beste in het blauw zwart met een paar mooie goals.

Tot 8-8 ging het gelijk op, waarbij ONDO steeds de voorsprong pakte van een punt. Voor Nieuwerkerk wisten Eva Boeter, Bart Huijser en Stuurstraat de korf te vinden. Vanaf de strafworpstip zette Lansbergen Nieuwerkerk tien minuten voor rust weer eens op voorsprong. En groot was de vreugde toen Stuurstraat met zijn derde schot in de 22e minuut zorgde voor een gaatje van twee (8-10). De laatste 8 minuten waren van Nieuwerkerkse zijde helaas niet best.

ONDO miste in de 25e minuut een strafworp, maar herstelde de achterstand in de laatste drie minuten voor rust. Tot ongenoegen van de Nieuwerkerk coaches werd slordig omgegaan met de mooie voorsprong. Na de 9-10 van ONDO verkeerde keuzes in de aanval, waardoor het ook snel 10-10 kon worden. En door een foutje in de korfzone werd het zelfs 11-10 uit een stip. Bas Stuurstraat kon de ruststand bepalen op een 11-11, maar net voor rust miste hij een strafworp. Een aantrekkelijke eerste helft, waarin Nieuwerkerk heel goed voor de dag kwam tot aan de 22e minuut.

Ook in de tweede helft moest Nieuwerkerk aanvankelijk in de achtervolging. Stuurstraat maakte direct de 11-11 vanaf de stip na een goede actie, maar ONDO pakte op 12-11 weer de voorsprong. Via een mooi schot van Lotte Larooij werd het 12-12, maar daarna het eerste gaatje van twee voor ONDO op 14-12.

Lotte Larooij speelde een dijk van een tweede helft en was niet te stoppen. Ze zou in totaal 5 doelpunten scoren na de rust (6 in totaal). Twee belangrijke treffers van haar vielen op 14-13 en 14-14. Heel belangrijk dat Nieuwerkerk dit gaatje kon dichten. Inmiddels was Tim Nome in het veld gekomen voor Stuurstraat.

ONDO weer op voorsprong bij 15-14, maar via een stip van Lansbergen 15-15. Even vrees bij Nieuwerkerk toen Larooij behandeld moest worden, maar gelukkig kon ze verder. Bas Stuurstraat kwam in het andere vak in de aanval. Maar na de 16-15 van ONDO was het toch gewoon weer Larooij van afstand, 16-16. Een heerlijke spannende slotfase brak aan.

Verdedigend had Nieuwerkerk de zaken in de tweede helft beter op orde. ONDO wist de korf nog maar zeven keer te vinden na rust. Invalster Melissa v.d. Velde zorgde met een schot voor de eerste Nieuwerkerkse voorsprong na de rust, 16-17. Zeven minuten voor tijd kwam ONDO er weer naast, 17-17. Tessa van Dijk kwam er bij Nieuwerkerk in voor de laatste minuten. Naast Van Dijk was het wederom Lotte Larooij van afstand, 17-18. Drie minuten voor tijd. Een hectische slotfase met meerdere verkeerde keuzes bij Nieuwerkerk eindigde met een strafworp voor ONDO 30 seconden voor tijd, 18-18.

Laatste aanval van de wedstrijd. Bas Stuurstraat terug in het veld. Bij ONDO een nieuwe heer om hem te verdedigen. Snel oplossen van Nome, actie zonder bal naar binnen Stuurstraat en een strafworp! ONDO deed er alles aan om hem uit zijn concentratie te halen (Time Out, veter strikken, muziek aan), maar de jonge Stuurstraat bleef heel knal heel koel! Doelpunt en direct het eindsignaal! 18-19 voor Nieuwerkerk en de eerste overwinning!

Grote blijdschap uiteraard bij het jonge en nieuwe team van Mady Tims en Chris Beuk! Twee punten, maar vooral een fantastisch gevoel deze eerste zege! Volgende week wacht GKV!