SC

2 NIEUWE SCHEIDSRECHTERS ERBIJ VOOR CKV NIEUWERKERK !

Als grote vereniging heeft Nieuwerkerk veel teams in het wedstrijdkorfbal spelen. Voor die teams is het vanzelfsprekend dat ze de competitie mogen beginnen met 0 punten. Maar dat is niet automatisch zo ! Alleen als de vereniging voldoet aan de verplichting om een minimaal aantal wedstrijden buiten Nieuwerkerk te fluiten, krijgen wedstrijdteams van CKV aan het begin van de competitie geen punten in mindering, en loopt de vereniging geen boetes op. Een (klein) clubje met een blauw-zwart hart zorgt hier week in week uit voor. Ons ‘vlaggenschip’ is Frank. Die fluit met zijn maatje Wouter op bijna het hoogste niveau van Nederland, en levert elke week een topprestatie. Maar ook Jordy zit bijna op dat niveau, en Jelmer (vaak meer dan 1 wedstrijd per week !) daar net weer onder. En tenslotte hebben we Ronald, van de 4 mannen die (bijna) wekelijks door de bond worden aangewezen om een wedstrijd te fluiten. Verder hebben we ook nog René, die Nieuwerkerk helpt met goede adviezen en opleidingszaken, en zo af en toe ook een wedstrijd voor CKV fluit óf een andere scheidsrechter begeleidt. En we hebben ons ‘lijst’-scheidsrechters Leen en Jan nog, die hun wedstrijden zelf uitkiezen (ook regelmatig meer dan 1 per zaterdag), maar die even hard meetellen voor de verplichting.

Dit clubje van 7 (club)mensen moet een verpllchting van circa 120 (!) vervullen. Nou, je snapt dat we met te weinig zijn om dat goed te kunnen doen. Daarom zijn we echt heel blij dat aan het begin van het seizoen Sander en Matthijs hebben aangegeven de club te willen helpen door het KNKV-scheidsrechtersdiploma te halen, en ook hun bijdrage willen leveren uit de vrije lijst.

Eind januari was het zover dat beide heren slaagden voor hun examen, en mogen ze zich ook KNKV scheidsrechter noemen. Gefeliciteerd !! En inmiddels hebben ze allebei ook al één of meerdere wedstrijden voor Nieuwerkerk extern geleid. Echt super !! We zijn dus echt blij dat we het clubje CKV scheidsrechters met deze 2 mannen hebben kunnen uitbreiden. Overigens heeft ook Francois aangegeven langs deze ‘gemakkelijke’ weg zijn diploma te willen halen en ons te helpen met de verplichting. Frans, daar gaan we na de voorjaarsvakantie mee aan de slag.

Er zijn ook wedstrijden in het wedstrijdkorfbal die in de Kleine Vink (thuis dus) gespeeld worden, en waarvoor geen externe scheidsrechter is aangewezen of zich heeft opgegeven. Die wedstrijden worden ook door (andere) Nieuwerkerkse kanjers geleid, en tellen dan ook mee voor de verplichting. Net zoals de jurytafels die steeds voor 0,5 meetellen. Al met al doen we het met elkaar fantastisch ! Met zo weinig mensen hebben we tot en met 11 februari al 90 wedstrijden van leiding voorzien (gedeeld 2e van Nederland !). We moeten er nog 24 doen, en het lijkt erop dat we dat gaan halen !! Dat betekent dat de wedstrijdteams van CKV Nieuwerkerk volgend jaar in de zaal allemaal weer met 0 punten kunnen beginnen. De mensen van de fluitgroep zijn dan vaak niet zichtbaar aanwezig, maar je kunt wel zeggen dat er blauw-zwart bloed door hun aderen stroomt. De vereniging is deze mensen dankbaar en heeft ze dan ook de afgelopen weken voorzien van nieuwe kleding of andere fluitaccessoires.

Tenslotte willen we de namen van Nars Schram en Henk Riem hier nog noemen. Zij fluiten echt heel veel wedstrijden bij ons in de Kleine Vink. Die tellen dan wel niet mee voor de fluitverplichting, maar zorgen wel voor minder druk op de verplichting om alle thuiswedstrijden van scheidsrechters te voorzien. En in die zin helpen ze de club ook enorm. Super bedankt !

Behandel scheidsrechters altijd met respect en laat ze zich thuis voelen als ze in de Kleine Vink komen fluiten. Maak eens een praatje met ze. Wij merken als scheidsrechters die extern fluiten hoe belangrijk dat is.

De (interim) fluit-cie.