PR

Nieuwerkerk onderuit in openingsduel (18-12)

Het vernieuwde vlaggenschip van Nieuwerkerk 1 is in Ridderkerk tegen een 18-12 nederlaag aangelopen in het openingsduel tegen KCR. In de eerste helft kwam Nieuwerkerk moeizaam tot scoren. Omdat de defensie wel goed op orde was, was de stand na een kleine twintig minuten gelijk (4-4). Voor rust liep KCR uit naar een 8-4 voorsprong. In de tweede helft kwam een hardwerkend maar stroef draaiend Nieuwerkerk soms op drie punten, maar KCR schoot steeds op de juiste momenten raak waardoor het nooit spannend werd. Al met al een verdiende overwinning voor KCR.

Op het prachtige complex van KCR begon het officiële seizoen van de nieuwe selectie van CKV Nieuwerkerk. Er waren behoorlijk wat Nieuwerkerk supporters aanwezig. Het oplopen (leuk!) was een bijzonder moment voor Manuel Rook (debuut Nwk 1) en voor Bas Stuurstraat en Lotte Larooij (debuut in de senioren en voor Nieuwerkerk). Ook Wouter Wilhelm had zijn eerste basisplaats te pakken in het vlaggenschip van zijn club. Hij kreeg de taak om schutter Remon de Vos te verdedigen en deed dat goed!

KCR had een duidelijk plan om de aanval van Nieuwerkerk te ontregelen en deed dat goed. Nieuwerkerk had veel moeite met de boomlange Vincent van der Steen en kwam in het vak van Bas Stuurstraat niet lekker tot schieten. KCR pakte een voorsprong, maar Nieuwerkerk bleef door strafworpen van Rook, Stuurstraat, Bart Huijser en een schot van Eva Boeter bij. Met nog ruim tien minuten was de stand 4-4. Het schot was bij Nieuwerkerk niet goed genoeg en dat gecombineerd met de moeite in de rebound maakte het heel lastig.

KCR speelde het slot van de eerste helft heel sterk. Goed verzorgd spel en zoeken naar de juiste schoten. Met name door een aantal damesschoten pakte de fusieclub uit Ridderkerk een duidelijke voorsprong bij rust: 8-4. Gaby Hietbrink maakte een sterke indruk bij KCR.

In de tweede helft moest Nieuwerkerk in de achtervolging. In de eerste helft was Matthijs Lansbergen al in de ploeg gekomen om de duels met Van der Steen aan te gaan. Doordat zowel Boeter, Stuurstraat als Nikita Ephraim geen geluk hadden met hun schoten, bleef het moeizaam. De inzet van Nieuwerkerk was te prijzen. Het was alleen niet genoeg. De eerste goal na de rust was van Lotte Larooij, die een sterke indruk maakte bij haar debuut. Daar gaat Nieuwerkerk veel lol aan hebben en zij gaat een mooie carrière tegemoet.

KCR was in de tweede helft echter op de juiste momenteel dodelijk effectief. Man of the match Vincent van der Steen ging ook van afstand de korf vinden. En mede daardoor kreeg Nieuwerkerk nooit de kans om op drie of twee doelpunten te komen. Wouter Wilhelm gaf zijn ploeg met twee rake schoten nog wel een goed signaal. Helaas bleef KCR scoren.

Met flink wat wissels probeerden coaches Tims en Beuk het tij nog te keren. De dames Tessa van Dijk en Nynke Riem maakten hun debuut. Riem schoot al snel raak en ook dat geeft vertrouwen voor de komende tijd. Ook “good old” Tim Nome maakte zijn return in Nieuwerkerk 1. Hij speelde naast Lansbergen en moest de rebound en steun verzorgen voor de dames. Zelf schoot Nome ook nog een van zijn eerste schoten binnen.

Nieuwerkerk ging ervoor tot de laatste minuut maar het was nog niet voldoende zaterdag. KCR was sterker en won verdiend met 18-12. In fases heeft de ploeg laten zien goed te kunnen verdedigen. Aanvallend zal het schot wat makkelijker moeten vallen en is het zeker nog zoeken naar de juiste afstemmingen. Volgende week de eerste thuiswedstrijd tegen Excelsior. Lekker doorgaan deze week en elkaar de tijd geven om aan alles te wennen. Dat zal het publiek zeker doen!