CKV Nieuwerkerk

Nieuwerkerk wint met 29-17 van VEO

In speelronde 7 van de veldcompetitie heeft CKV Nieuwerkerk op het eigen sportpark De Kleine Vink met 29-17 van VEO uit Voorburg gewonnen. Na een gelijkopgaande eerste helft was het tien minuten voor rust heel verrassend 9-9. Nieuwerkerk zette aan en ging rusten met een 17-10 voorsprong tegen de nr.7 van de ranglijst. In het eerste kwartier van de tweede helft liep Nieuwerkerk uit naar 22-11. Daarna was het om en om naar de eindstand van 29-17. Topscoorder werd Niels Stuurstraat met 8 treffers.

De eerste helft begon direct met flink wat goals. VEO, in hun rode uitshirts, speelde onbevangen en kon prima bijblijven in die beginfase. De ploeg, normaal goed voor zo’n 14 goals per wedstrijd, schoot erg zuiver met name over hun dames. Nieuwerkerk verdeelde de goals in de beginfase over verschillende spelers. Later in de eerste helft waren vooral Niels Stuurstraat (5), Koen Collee, Jop Brouwer en Babette Blok (allen 3 goals) belangrijk voor hun team.

De openingsgoal kwam al snel uit handen van Lotte Dingjan. Via goals van Collee, Blok en Mats Rodenburg had Nieuwerkerk er al snel 4. VEO scoorde zoals gezegd lekker mee en zag met name Julia Schoenmaker uitblinken met drie treffers in het eerste kwartier. De goals vielen om en om en in verdedigend opzicht maakten de teams het elkaar niet heel moeilijk. Nieuwerkerk miste de defensieve scherpte in de 5 meter zone waardoor de ploeg teveel korte kansen en vrije ballen tegen kreeg. Bij een 8-5 voorsprong voor de spelers van Simons en Van Essen werd het een fase ook slordig in aanvallend opzicht. De passing was even ondermaats. VEO kon profiteren en kwam op 9-9. Nieuwerkerk nam een time out in de 20e minuut.

Die had effect. In de laatste 10 minuten stelde Nieuwerkerk orde op zaken. Collee schoot direct na de onderbreking raak en Jop Brouwer zorgde met twee fraaie one-handers voor belangrijke goals. Eenmaal uit een fraaie combinatie met Collee. Stuurstraat schoot met scherp na enkele goede acties en vanaf de stip bepaalde Babette Blok de ruststand op 17-10. Een goeie 8-1 run van Nieuwerkerk in de laatste tien minuten na de time out.

Nieuwerkerk nam de tijd in de rust en kwam pas laat weer op het veld. Toch was het VEO dat binnen 8 seconden in de tweede helft de 17-11 wist te maken. Daarna was het lang wachten op de volgende goal. Nieuwerkerk kon de uitstekende fase van voor de rust niet doortrekken. Casper Onnink (ex PKC A1) zorgde er in de verdedigende rebound ook voor dat de aanvallen van Nieuwerkerk niet lang duurden. Hij speelde een sterke pot. In de 8e minuut maakte opnieuw Dingjan de eerste goal van de helft; 18-11.

Een verdedigend blok van Blok op een vrije bal van Schoenmaker was het hoogtepunt van een teleurstellende openingsfase van de tweede helft. Daarna kwam Nieuwerkerk weer los. De 19-11 kwam uit handen van Stuurstraat (zijn 6e). En kort daarna de 20e via een vrije bal van Babette Blok. Fijn dat deze weer ouderwets binnenviel zo kort voor de zaal! Een goeie fase van Nieuwerkerk: de volgende aanval was het raak via de scherpe Collee, 21-11 en wedstrijd definitief beslist. De aanval daarna was het raak via een doorloper van Dingjan (haar derde) en nam VEO een time out. Van 9-9 was Nieuwerkerk via een 13-2 sprint naar 22-11 gegaan. Zo hoort het natuurlijk ook als de nummer 2 tegen de nummer 7 speelt.

Het laatste kwartier ging in. Zou Nieuwerkerk weer voor een monsterscore gaan? Het viel mee. Al schoten Stuurstraat en Blok nog wel snel raak (24-11). In de laatste 10 minuten werd Nieuwerkerk weer wat losser in de defensie. VEO kon drie keer op rij scoren. De 25e voor CKV kwam uit handen van Collee die momenteel weinig kansen nodig heeft voor zijn goals. Wat hij kan, kan ik ook dacht Stuurstraat die zijn 8e binnenschoot op 26-15. Elke goal van Nieuwerkerk werd deze fase beantwoord door een goal van VEO. Op 26-17 hadden ze het verschil teruggebracht naar 9.

Nieuwerkerk ging wisselen en bracht Cathy van Horik, Dani Hoogendoorn, Gerhard Gouderjaan en Bart Huijser in het veld. Gouderjaan en Hoogendoorn kwamen tot scoren. Huijser verdiende een strafworp die hij helaas niet wist te verzilveren. In de slotfase ook weer een schotje van Rodenburg. Voor hem en Nieuwerkerk prettig. Nieuwerkerk weet hoe hard ze een Rodenburg in vorm in de zaal kunnen gebruiken! Eindstand werd 29-17 en weer twee punten voor Nieuwerkerk. Het was de 20e zege van Nieuwerkerk in de laatste 21 veldwedstrijden in de Overgangsklasse. Klinkende cijfers. Die cijfers zijn echter alleen wat waard als de ploeg volgende week de laatste veldwedstrijd weet te winnen van GKV.

Doelpunten Nieuwerkerk: Niels Stuurstraat 8, Babette Blok 5, Koen Collee 5, Jop Brouwer 3, Lotte Dingjan 3, Mats Rodenburg 2, Nikita Ephraim 1, Dani Hoogendoorn 1 en Gerhard Gouderjaan 1
PR