Vooruitblik zaterdag 5 oktober

De selectie van CKV Nieuwerkerk speelt zaterdag thuiswedstrijden. Om 14.00u is het de KAMPIOENSWEDSTRIJD van Nieuwerkerk 2 tegen KCC 3 en daarna de belangrijke wedstrijd in de strijd om het kampioenschap van Nieuwerkerk 1 tegen De Meervogels 1. We hopen jullie zaterdag allemaal te zien bij alweer de laatste thuiswedstrijd van dit veldseizoen

14.00u KAMPIOENSWEDSTRIJD Nieuwerkerk 2 – KCC 3

Na vier overwinningen op rij kan de ploeg van coach Mark van den Brink zaterdag al kampioen worden. Voordat de champagne kan worden ontkurkt dient er eerst een resultaat te worden behaald tegen KCC 3, bij afstand de beste tegenstander in deze poule. KCC 3 heeft na vier wedstrijden zes punten. Net als Nieuwerkerk 2 rekende KCC 3 eenvoudig af met Kinderdijk 2 (19-22 en 20-6) en Vitesse 2 (10-17). Het onderlinge duel tussen KCC 3 en Nieuwerkerk 2 van drie weken geleden was een stuk spannender. De routiniers van KCC 3 speelden een prima eerste helft en stonden bij rust op een 11- 9 voorsprong. Nieuwerkerk 2 was de tweede helft de betere ploeg en won uiteindelijk met 17-22 (tien goals Mika de Ruiter). Voor het onderling resultaat was dit verschil van 5 zeer welkom.

Voor promotie naar de Reserve Ereklasse in 2025 heeft Nieuwerkerk 2 zaterdag aan een punt genoeg. Het verschil blijft dan immers 2 punten en dan is het onderling resultaat in het voordeel van Nieuwerkerk 2. Een overwinning is uiteraard ook welkom! Bij een nederlaag van 4 punten is er ook nog niks aan de hand. Het onderling resultaat blijft dan in het voordeel van Nieuwerkerk 2 en dan kan de ploeg een week later uit bij Kinderdijk alsnog kampioen worden. Bij een nederlaag van 5 punten verschil is het onderling resultaat hetzelfde en dan telt volgende week het totale doelsaldo. Op dit moment is dat met een verschil van 16 goals nog behoorlijk in het voordeel van Nieuwerkerk 2. Kortom, de uitgangspositie van Nieuwerkerk 2 is goed te noemen.

Maar reken maar dat KCC 3 zaterdag heel graag het feestje van Nieuwerkerk 2 verstiert. En daar heeft KCC 3 ook zeker de ploeg voor. KCC 3 heeft daarnaast nog een ander belang. Op dit moment staat KCC 2 op degraderen naar de Reserve Hoofdklasse. Die spelen zaterdag een beslissend duel in Zeeland. Stuurt KCC sterke spelers uit het derde mee met het tweede, of zorgt KCC 3 er met een kampioenschap nog voor dat KCC 2 in de Reserve Ereklasse kan blijven. Spannend! Voor Nieuwerkerk 2 sowieso een hele leuke wedstrijd om te spelen! Veel plezier alvast!

15.30u Nieuwerkerk 1 – De Meervogels 1

Nieuwerkerk 1 speelt zaterdag 12 oktober haar kampioenswedstrijd. Uit bij Kinderdijk gaat beslist worden wie er in deze kleine poule kampioen wordt en daarmee promoveert naar de Ereklasse. Hoe kan het nou dat nu al zeker is dat dit pas volgende week beslist wordt? En maken de uitslagen van zaterdag dan helemaal niks uit? Dit is voor de rekenmeesters (en daar hebben we er genoeg van in Nieuwerkerk):

Nieuwerkerk en Kinderdijk staan na vier wedstrijden allebei op 6 punten. Beide teams wonnen twee keer en speelden twee keer gelijk. Tegen elkaar werd het gelijk. Zaterdag speelt Nieuwerkerk thuis tegen De Meervogels en Kinderdijk thuis tegen Vitesse. Winnen beide teams, dan staan ze op 8 punten. Wordt het dan een week later weer gelijk, dan is het doelsaldo beslissend (op dit moment +12 in het voordeel van Nieuwerkerk). Ruim winnen is dus zeker welkom zaterdag! Het kan betekenen dat je een week later gelijk mag spelen.

Verliest er 1 team zaterdag, dan komt er een team op 8 punten en 1 team op 6. Nog steeds is het dan zo dat het team op 6 punten kampioen wordt als het volgende week het onderlinge duel wint. Dan komen beide teams op 8 punten en word je kampioen door onderling resultaat. In dit scenario heeft de ploeg op 8 punten natuurlijk wel het voordeel dat een gelijkspel voldoende is.

Verliezen beide teams zaterdag, dan is de winnaar een week later kampioen. Wordt het dan gelijk, dan kan Vitesse ook nog op 7 punten komen. Vitesse heeft echter in de onderlinge wedstrijden tegen Kinderdijk en Nieuwerkerk dan 3 punten gepakt. Nieuwerkerk en Kinderdijk hebben in dit scenario altijd 5 punten gepakt tegen dit drietal. Conclusie: Vitesse kan geen kampioen meer worden.

Kortom, de wedstrijd tegen De Meervogels van zaterdag is zeer belangrijk, maar op geen enkele manier al van doorslaggevend belang voor Nieuwerkerk.
Voor De Meervogels is de wedstrijd ook van belang. De ploeg uit Zoetermeer staat op dit moment op de laatste plek met 1 punt. Knap behaald in de eerste wedstrijd tegen Kinderdijk. Daarna volgde een 11-21 nederlaag tegen Nieuwerkerk. De afgelopen weken zaterdag Meervogels er dicht bij en ging de ploeg in de slotfase onderuit. 19-18 bij Vitesse en 14-15 tegen Kinderdijk. Meervogels wordt met de week sterker en laat dat een waarschuwing zijn voor Nieuwerkerk!

Nieuwerkerk draait wat stroef met 2 gelijke spelen op rij! De ploeg kan jullie steun goed gebruiken zaterdag op de Kleine Vink! Be there!

De livestream van de wedstrijd tegen De Meervogels is zaterdag hier te volgen: