TC

B-Selectie seizoen 2021-2022

Ambitie CKV Nieuwerkerk

Zoals in het vorige stuk van de Technische Commissie (TC) beschreven heeft CKV Nieuwerkerk de ambitie om Korfbal League te spelen met de selectie.

Voor een Korfbal League selectie is het belangrijk dat ook de teams daar kort achter op een hoog niveau spelen. De TC is wat dat betreft uitermate tevreden over de huidige spelersgroep van Nieuwerkerk 3 en het niveau dat dit team speelt, namelijk Reserve Overgangsklasse.

Om de aansluiting naar boven te houden, is het van belang dat de huidige ervaren spelers van Nieuwerkerk 3 gaan helpen in de ontwikkeling van onze junioren die volgend jaar aansluiten bij de senioren en niet in de selectie gaan spelen. We willen als club deze jonge spelers goed opvangen en hen klaarstomen voor een eventuele stap naar de selectie. Onderdeel daarvan is dat deze spelers op een goed niveau kunnen spelen en ontwikkelen in het derde of vierde.

Zoals gezegd, speelt Nieuwerkerk 3 dus op een uitdagend niveau. Nieuwerkerk 4 speelt op dit moment in de Reserve 3e klasse, dit is te laag gelet op bovenstaande.

Daarom willen we proberen om z.s.m. te promoveren met Nieuwerkerk 4. Naast dat het goed is voor de ontwikkeling van jonge spelers, kan dit ook de drempel voor ex-selectie spelers lager maken om een stapje terug te doen. Nu ga je van reserve overgangsklasse (3e) naar reserve 3e klasse (4e). Dit is niet aantrekkelijk voor deze spelers. Dat is goed aan het licht gekomen toen we vorige maand onze plannen deelde voor volgend seizoen. We willen ook die ervaren spelers behouden in de B-selectie, want hun aanwezigheid is van groot belang. Ze zijn nog te goed om te stoppen of om wekelijks in de 3e klasse te spelen.

B-selectie

Een kampioenschap van Nieuwerkerk 4 wordt volgend seizoen dan ook prioriteit. Daar gaan we voor. Daarnaast is handhaving van Nieuwerkerk 3 op het veld van belang en heel misschien een stapje omhoog in de zaal.

Naar aanleiding van het vorige stuk zijn we hierover in gesprek gegaan met het huidige derde. Vervolgens hebben we de plannen in een bredere groep besproken. We vinden het fijn dat onze ambitie wordt gedeeld door de gehele B-selectie. Iedereen wil graag dat Nieuwerkerk 4 promoveert en wil daar zijn of haar steentje aan bijdragen.

In overleg met de spelers is daarom gekozen voor een nieuwe constructie.

We zullen komend seizoen GEEN vast 3e team hebben, maar een B-selectie. Alle spelers uit de B-selectie zullen afwisselend in het 3e en 4e spelen. De B-selectie traint twee keer gezamenlijk. Tijdens die trainingen kunnen de jonge spelers zich goed ontwikkelen door met en tegen spelers te spelen met veel ervaring en een verleden op (Res.) Hoofdklasseniveau. We verwachten dat de ervaren spelers het totale niveau van de B-selectie zo naar een hoger niveau kunnen tillen. Misschien zouden de jonge spelers normaal nog niet gelijk in het derde kunnen komen, maar door deze constructie kunnen zij ook spelen op een mooi niveau zoals de Res. Overgangsklasse. Hun kwaliteiten zullen daarnaast ook van pas komen bij de gewenste promotie van Nieuwerkerk 4, waarbij we dus ook de spelers van het huidige derde inzetten. Idee is om zo veel mogelijk met vaste koppels of wellicht vakken te gaan werken, waarbij ervaren spelers worden gekoppeld aan jongere spelers.

Met elkaar willen we er een heel leuk jaar van maken met gezamenlijke trainingen en dus ook met het spelen van wedstrijden in 3 en 4. Dit moet veel strijd en competitie opleveren doordeweeks op de trainingen. We hebben er veel over gesproken met de spelers. We begrijpen dat het misschien even wennen zal worden, maar het belangrijkste is een positieve insteek van iedereen!

We zoeken een trainer/coach voor 3 en ook voor 4.

De TC is nu op zoek naar trainers/coaches die met ons en de spelers deze uitdaging aan willen gaan. Van de trainer/coach wordt verwacht dat hij in ieder geval 1 keer per week trainen geeft aan de hele B-selectie en op zaterdag de wedstrijden van het derde of het vierde coacht.

Uiteraard zullen de coaches de vrijheid krijgen om hun opstellingen te bepalen, met inachtneming van bovenstaande. Uiteindelijk gaat het om het bereiken van de doelstellingen, daar is iedereen zich van bewust. Tijdens wedstrijden kan er dus ook gebruik worden gemaakt van de gehele selectie. Naast presteren zijn ontwikkeling van de jeugd en het plezier voor alle spelers natuurlijk van groot belang! Ook de ervaren spelers zijn nog hongerig en nooit uitgeleerd.

We hopen dat er coaches enthousiast worden van deze plannen en graag willen coach op een hoog niveau met het derde of juist met het vierde een stap omhoog willen maken. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met  Ruud Hogeweg, e-mail: ruudnieuwerkerk@gmail.com

Talententraining

Afgelopen maanden zijn we gestart met extra trainingen. Deze zogenaamde talententrainingen hopen we voort de kunnen zetten. Van meer trainen wordt iedereen beter!

Bron afbeelding: archief