PR

Nieuwerkerk 2 kampioen in de Reserve Hoofdklasse

Voor de tweede keer in de historie van CKV Nieuwerkerk heeft het tweede team van de club op het veld de titel in de Reserve Hoofdklasse weten te bemachtigen. Daardoor promoveert Nieuwerkerk 2 naar het hoogste landelijke niveau; de Reserve Ereklasse. Negen jaar geleden in 2013 flikte Nieuwerkerk 2 dit kunstje ook al eens. Daarna mocht de ploeg twee seizoenen ruiken aan het allerhoogste niveau. De kampioenswedstrijd van afgelopen zaterdag zullen de spelers en coaches overigens het liefst snel vergeten. Die werd namelijk met 15-13 verloren van de nummer laatst OVVO 2. Dat de scherpte zaterdag ontbrak had wel een reden. Al voor de wedstrijd wist Nieuwerkerk 2 dat het kampioen was geworden, omdat de enige overgebleven concurrent had verloren. Een klein feestje op het veld van OVVO en een wat groter feestje met de selectie later op de avond in Nieuwerkerk volgde. Op zaterdag 11 juni zet CKV de kampioenen wat meer in het zonnetje. Nieuwerkerk 1 won overigens ook in Maarssen: 17-20. Daarmee blijven de prestaties van de selectie van CKV Nieuwerkerk meer dan prima in de roerige tijden.

Het ging zaterdag vooral om Nieuwerkerk 2. Het tweede werd zoals gezegd in 2013 al eens kampioen in de Reserve Hoofdklasse veld. Korter geleden, in 2019, werd Nieuwerkerk ook kampioen in de Reserve Hoofdklasse zaal. Daar zat toen helaas geen promotie aan vast. Op het veld dus wel. Spelen tegen ploegen als PKC 2, DVO 2, Fortuna 2 en Blauw Wit 2. Leerzaam en leuk! Nieuwerkerk 2 speelde tot nu toe een goed veldseizoen, pakte de punten op de juiste momenten en zag de concurrentie elke week tegen elkaar de punten verspelen. Voorafgaand aan zaterdag was GKV 2 de enige overgebleven concurrent. GKV 2 speelde al vroeg op de middag de uitwedstrijd tegen Dalto 3. Dalto won met 12-8 en zo kon niemand Nieuwerkerk 2 meer inhalen. Die zekerheid had de ploeg van coach Tom v.d. Burgt al voordat de wedstrijd tegen OVVO 2 begon.

OVVO 2 stond stevig op de laatste plek en had nog geen punt gepakt dit veldseizoen. Nieuwerkerk 2 stond op 19 punten. Dat moest toch wel lukken. Dat was ook de gedachte van de bijna 60 Nieuwerkerk supporters die speciaal voor het tweede naar Maarssen waren afgereisd. Het was echter heel moeizaam bij Nieuwerkerk 2, dat de wedstrijd begon met captain Eva Boeter, Tessa van Dijk, Jorieke Bolomey, Jolien Baljeu, Wouter Wilhelm, Bram Boeter, Maik Hoogendoorn en Mats Rodenburg. Coach Tom v.d. Burgt had zoals altijd Jan van Essen naast zich op de bank. Op 3-6 leek de ploeg een gaatje te slaan, maar OVVO wist in de slotfase nog een paar goals te maken waardoor de ploeg met een 8-7 voorsprong ging rusten. Ook in de tweede helft kwam de wedstrijd maar moeizaam op gang. Nieuwerkerk nam wel weer de leiding. Invallers Gerhard Gouderjaan, Rick van Horik en Inge Scheurwater moesten de wedstrijd in het slot gooien. De 12-13 van Van Horik leek ook een belangrijke treffer te worden. Helaas lukte er weinig meer in de slotfase (ook de wind was daar debet aan) en scoorde OVVO nog drie goals. Eindstand 15-13. Toch een bescheiden feestje op het veld. Het kampioenschap is maar mooi binnen en dat is de beloning van maanden hard werken! Spelers die daar ook bij horen waren Melissa v.d. Velde, Nikita Ephraim en Bart Huijser. Zij stonden zaterdag bij Nieuwerkerk 1 in de basis maar zijn ook belangrijk geweest voor Nieuwerkerk 2. Net zoals natuurlijk de andere spelers en coaches van Nieuwerkerk 1 die het tweede het hele jaar scherp houden en helpen op de trainingen.

Gedurende de middag werd de sfeer bij Nieuwerkerk 2 steeds beter en het eindigde met een mooi feestje van de selectie in de kantine van de Kleine Vink waar de spelers lekker wat eten bestelden en DJ Jonax voor de muziek zorgde. Zaterdag 11 juni speelt Nieuwerkerk 2 de laatste thuiswedstrijd van het seizoen. De club zet de spelers en staf dan in het zonnetje. Terecht, want kampioen worden op dit niveau is gewoon erg goed. Helaas is 11 juni ook de dag dat van veel selectiespelers afscheid wordt genomen.

Nieuwerkerk 1 speelde ook in Maarssen tegen OVVO. Ook die wedstrijd kwam moeizaam op gang. Bij Nieuwerkerk 1 maakte Bart Huijser zijn debuut in de basis. Hij deed dat in combinatie met Koen Collee zeer verdienstelijk en schoot ook nog een paar mooie treffers binnen. De wedstrijd had verder weinig om het lijf. Nieuwerkerk was beter, nam afstand van OVVO en stond bij rust met 5-11 voor. Na de rust werd voor het publiek duidelijk dat Unitas de thuiswedstrijd tegen KVS had gewonnen. Stiekem hadden het publiek en Nieuwerkerk 1 toch op meer gehoopt van KVS. Helaas. Het nieuws werd niet bekend in het veld, maar toch speelde Nieuwerkerk 1 geen hele scherpe tweede helft. De ploeg had ook veel last van de wind die stevig waaide over het OVVO veld. OVVO had er meer zin in en kwam in de tweede helft tot 12 goals. Nieuwerkerk zette er 9 tegenover en won dus met 17-20. Nog twee duels. Unitas staat op 22 punten, Nieuwerkerk op 21. Nieuwerkerk speelt nog de lastige thuiswedstrijd tegen KVS (11 juni) en uit bij VEO (18 juni). Unitas heeft met wedstrijden tegen BEP en Velocitas een relatief makkelijk programma en dus ook de meeste kans om 18 juni weer kampioen te worden. Nieuwerkerk kan niks anders doen dan de druk er op houden en een leuke laatste thuiswedstrijd tegen KVS te spelen op 11 juni.